Acquisitie

17 augustus 2021
Johan Ooms, expert op het gebied van zzp-ondernemers

Johan Ooms

Home  |  Over  |  Contact

Wat is acquisitie? Wat heb ik er als zzp’er aan?

De betekenis van acquisitie is het verwerven van nieuwe klanten en opdrachten door het benaderen van potentiële opdrachtgevers. Nieuwe opdrachten verwerven is voor de meeste zzp’ers en freelancers van groot belang. Immers geen opdrachten betekent ook geen inkomsten. Toch is de drempel voor zzp’ers om aan acquisitie te doen vaak erg hoog. Waar vindt u nieuwe klanten en hoe komt u met ze in contact?

Mijn beste tip voor starters en alle zzp'ers?

 

Hoe vindt u als zzp uw klanten?

Een klant moet weten van uw bestaan en uw bedrijf, product of dienst kunnen vinden. Soms worden nieuwe klanten u in de schoot geworpen door bijvoorbeeld mond-tot-mondreclame. Maar in de meeste gevallen zult u zelf uw toekomstige klanten moeten benaderen, door het doen van acquisitie.

Bij een acquisitie staat het opbouwen van een goede verstandhouding met de (potentiële) klant / opdrachtgever centraal. Dit is de basisingrediënt voor een lange termijn samenwerking.

Nieuwe en bestaande klanten

Bij acquisitie denken veel mensen dat het alleen gaat om het binnenhalen van nieuwe klanten, ook wel prospects genoemd. Maar bestaande klanten zijn minstens zo belangrijk. Via hen komt u vaak makkelijker aan opdrachten.

Tevreden klanten kunnen u een vervolgopdracht geven of u aanbevelen. Omdat nieuwe klanten werven erg tijdrovend is, doet u er verstandig aan bestaande relaties goed te onderhouden en te investeren in bestaande opdrachtgevers. Het is namelijk wetenschappelijk aangetoond, dat het acquireren van klanten 7 keer zo veel kost als als het onderhouden van bestaande klanten.

Mogelijke klantenkring verkennen

Potentiële opdrachtgevers in het wilde weg benaderen is verre van verstandig, u moet eerst uw mogelijke klantenkring verkennen. Want wat is uw doelgroep? Binnen welke branche en op wat voor bedrijven richt u zich? Hebt u dit helder voor ogen dan kunt u aan de slag.

Acquisitie en marketing

U kunt uw bedrijf op verschillende manieren onder de aandacht brengen. Hiervoor kunt u verschillende marketingtools inzetten. Denk daarbij aan bijvoorbeeld advertenties plaatsen. Of (gratis) uw bedrijf plaatsen. U kunt een profiel aanmaken en zo uw expertise kenbaar maken aan mogelijke opdrachtgevers die een zzp’er zoeken. Of gratis publiciteit in de vorm van een artikel in de media of een mailing. Bij meer gerichte acties kunt u online zzp opdrachten scoren die geplaatst zijn door opdrachtgevers.

Hoe haal ik een opdracht binnen?

Hebt u eenmaal contact met een prospect, dan moet u deze ervan overtuigen om voor u en uw bedrijf te kiezen. Dit doet u door uw bedrijf op een professionele en wervende manier te presenteren. Zorg dat het voor uw potentiele klant duidelijk is wat u te bieden heeft en wat uw meerwaarde is. Wanneer de prospect geïnteresseerd is dan stuurt u hem een offerte.

Hoeveel tijd kost acquisitie?

Acquireren kost veel tijd, daarnaast zijn de uren die u in acquisitie steekt niet declarabel. Desalniettemin zijn het wel belangrijke uren. U investeert nu tijd in opdrachtgevers die later voor inkomsten kunnen zorgen. Ook tellen deze uren mee voor het behalen van het urencriterium om in aanmerking te kunnen komen voor fiscale aftrekposten. Het is dan ook lastig om een richtlijn te geven voor de tijd die u in acquisitie moet steken. Een volledige acquisitie kost voor een grote opdracht al snel een paar dagen. Klein werk zal enkele uren in beslag nemen.

Tip: Pas op en let op acquisitiefraude!

Johan Ooms, expert op het gebied van zzp-ondernemers

Johan Ooms

” ik ben zelf alweer een aantal jaren enthousiast zzp’er en heb ZZPcentrum opgericht om mijn administratieve kennis met informatie, tips, downloads en voorbeelden over allerlei aspecten van het zelfstandig ondernemen met u te delen “

Mijn beste tip? Zet zo eenvoudig jouw basisadministratie op

Online boekhoudprogramma

Gratis factureren!

Start gelijk goed als zzp’er en maak gebruik van een administratiepakket:

  • factureren
  • urenregistratie
  • automatische btw-aangifte
  • koppeling bankrekening
  • gratis hulp en veel meer..

Is boekhouden echt niets voor jouw? Vraag dan vrijblijvend wat een boekhouder kost om jou op weg te helpen.

Gerelateerde tips

Bedrijfskleding bedrukken

Bedrijfskleding bedrukken

Het hebben van een visuele identiteit kan jouw eenmanszaak helpen groeien. Zo heeft een logo dat prominent op de bedrijfskleding wordt weergegeven verschillende voordelen. Niet voor niets hebben heel veel bedrijven, van McDonald's tot Smederij Klück, hun bedrijfslogo...

Lees meer
Zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie

De invloed van SEO op de vindbaarheid van je website Als ZZP’er doe je er waarschijnlijk alles aan om zo goed mogelijk in the picture te komen bij je doelgroep. Je website is daarvoor een uitstekende online tool, mits deze wel gevonden wordt uiteraard. Dit laatste...

Lees meer
Download factuur voorbeeld
Gratis factuur download