Acquisitie

De betekenis van acquisitie is het verwerven van nieuwe klanten en opdrachten door het benaderen van potentiële opdrachtgevers. Nieuwe opdrachten verwerven is voor de meeste zzp’ers en freelancers van groot belang. Immers geen opdrachten betekent ook geen inkomsten.

Tip!  Een programma om op de beste manier jouw boekhouding te doen? Ideaal voor zzp

Toch is de drempel voor zzp’ers om aan acquisitie te doen vaak erg hoog. Waar vindt u nieuwe klanten en hoe komt u met ze in contact?

Acquisitie: Hoe vindt u als zzp uw klanten?

Een klant moet weten van uw bestaan en uw bedrijf, product of dienst kunnen vinden. Soms worden nieuwe klanten u in de schoot geworpen door bijvoorbeeld mond-tot-mondreclame. Maar in de meeste gevallen zult u zelf uw toekomstige klanten moeten benaderen, door het doen van acquisitie.

Bij een acquisitie staat het opbouwen van een goede verstandhouding met de (potentiële) klant / opdrachtgever centraal. Dit is de basisingrediënt voor een lange termijn samenwerking.

Nieuwe en bestaande klanten

Bij acquisitie denken veel mensen dat het alleen gaat om het binnenhalen van nieuwe klanten, prospects. Maar bestaande klanten zijn minstens zo belangrijk. Via hen komt u vaak makkelijker aan opdrachten.

Tevreden klanten kunnen u een vervolgopdracht geven of u aanbevelen. Omdat nieuwe klanten werven erg tijdrovend is, doet u er verstandig aan bestaande relaties goed te onderhouden en te investeren in bestaande opdrachtgevers. Het is namelijk wetenschappelijk aangetoond, dat het acquireren van klanten 7 keer zo veel kost als als het onderhouden van bestaande klanten.

Mogelijke klantenkring verkennen

Potentiële opdrachtgevers in het wilde weg benaderen is verre van verstandig, u moet eerst uw mogelijke klantenkring verkennen. Want wat is uw doelgroep? Binnen welke branche en op wat voor bedrijven richt u zich? Hebt u dit helder voor ogen dan kunt u aan de slag.

Acquisitie en marketing

U kunt uw bedrijf op verschillende manieren onder de aandacht brengen. Hiervoor kunt u verschillende marketingtools inzetten. Denk daarbij aan bijvoorbeeld advertenties plaatsen. Of (gratis) uw bedrijf plaatsen. U kunt een profiel aanmaken en zo uw expertise kenbaar maken aan mogelijke opdrachtgevers die een zzp’er zoeken. Of gratis publiciteit in de vorm van een artikel in de media of een mailing.
Bij meer gerichte acties kunt u online zzp opdrachten scoren die geplaatst zijn door opdrachtgevers.

Opdracht binnenhalen

Hebt u eenmaal contact met een prospect, dan moet u deze ervan overtuigen om voor u en uw bedrijf te kiezen. Dit doet u door uw bedrijf op een professionele en wervende manier te presenteren. Zorg dat het voor uw potentiele klant duidelijk is wat u te bieden heeft en wat uw meerwaarde is. Wanneer de prospect geïnteresseerd is dan stuurt u hem een offerte.

Hoeveel tijd kost acquisitie?

Acquireren kost veel tijd, daarnaast zijn de uren die u in acquisitie steekt niet declarabel. Desalniettemin zijn het wel belangrijke uren. U investeert nu tijd in opdrachtgevers die later voor inkomsten kunnen zorgen. Het is dan ook lastig om een richtlijn te geven voor de tijd die u in acquisitie moet steken. Een volledige acquisitie kost al snel een paar dagen.

De zzp boekhouding met online boekhoudprogramma

Startende zzp? Zet gratis & eenvoudig je boekhouding op

Als zzp'er met een eenmanszaak ben je verplicht om een administratie te voeren. Dit hoeft echt niet gelijk door een boekhouder gedaan te worden en kan je heel eenvoudig zelf zonder boekhoudkennis doen. Zelf ervaren hoe eenvoudig het werkt?