Starten als zzp chauffeur of koerier

Een groeiend aantal chauffeurs en koeriers kiest ervoor om zelfstandig te worden. Ze zijn het zat om voor de baas te moeten werken en bepalen liever zelf hun werktijden, vrachten en routes. Ze verwachten een goede omzet te kunnen draaien, want er is een enorme schaarste aan vakmensen in deze sector. Vol goede moed stappen ze naar de Kamer van Koophandel…

Helaas is zzp-schap in de transportsector een controversieel thema. Sterker, het is wettelijk verboden voor transportbedrijven om (zzp) chauffeurs in te huren die niet bij hen in dienstbetrekking zijn. Ze kunnen dan namelijk niet onder de vergunning van het bedrijf rijden.

Bovendien is het vervoer voor rekening en risico van de vergunninghouder en niet van de ingehuurde zzp’er. Het wordt zzp’ers dus praktisch onmogelijk gemaakt om voor transportbedrijven te gaan werken.

Mag ik als zzp’er ook voor een transportbedrijf werken?

Kortom: een transportbedrijf mag alleen gebruikmaken van ‘eigen’ chauffeurs die bij het bedrijf in loondienst zijn. Het bedrijf moet dit kunnen aantonen met bijvoorbeeld een verklaring van dienstbetrekking en chaffeurs die ingehuurd zijn via een uitzendbureau dat erkend is door de IVW voor het verhuren van chauffeurs. Huren ze toch zzp’ers in, dan lopen ze het reële risico te worden beboet door de Belastingdienst – voor het niet aanmelden van een nieuwe werknemer! Die boete kan zelfs oplopen tot meer dan tweemaal uw oorspronkelijke tarief.

Er gaan geregeld stemmen op om deze rare wet af te schaffen, maar veel politieke partijen houden dat tegen. Men is bang dat een versoepeling van de regels leidt tot ontduiking van de CAO-lonen en een toestroom van goedkope Poolse chauffeurs. Blijkbaar is dat in alle andere sectoren geen enkel probleem, maar juist in de transportsector een groot dreigbeeld.

Door de mazen van de wet

Gelukkig geldt die strenge wetgeving niet voor elke soort transport. Er zijn daarom – geheel legale – manieren om deze beklemmende wetgeving te omzeilen:

Vervoer minder dan 500 kg

Als u alleen rijdt met een eigen wagen met een laadvermogen van minder dan 500 kilo, dan heeft u geen vergunning nodig. U valt dan in de categorie van koeriers. Voor hen geldt deze wetgeving niet.

Doe alleen ‘eigen vervoer’

U kunt als zzp’er niet voor transportondernemingen werken, maar wél voor bedrijven in andere sectoren, die toevallig ook transporteren. Denk bijvoorbeeld aan een bouwbedrijf, dat materialen en gereedschap naar de bouwplaatsen moet vervoeren. Omdat het transport het bedrijf zelf ten goede komt, is hiervoor geen transportvergunning vereist. Dat zou wel het geval zijn als het bedrijf ook goederen voor andere bedrijven zou gaan vervoeren.

Vraag een transportvergunning aan bij het NIWO

Als u een transportbedrijf begint en met één of meerdere vrachtwagens gaat rijden met een laadvermogen van meer dan 500 kg heeft u een transportvergunning nodig. De vergunning voor binnenlands vervoer is in 2009 afgeschaft, u heeft ook dan een Eurovergunning nodig. Met deze vergunning kunt u, behalve in Nederland, in alle EU-landen rijden.

Vervoert u veel buiten de EU-landen, dan kunt u bovendien een CEMT-vergunning aanvragen. U vraagt al deze vergunningen aan bij het NIWO.

U krijgt uw vergunningen helaas niet zomaar: de eisen zijn behoorlijk streng. U komt alleen in aanmerking als u aan de volgende voorwaarden voldoet:

  • Kredietwaardigheid: u heeft een startkapitaal nodig van minimaal 9.000 euro bij één vrachtwagen, plus 5.000 euro voor elke volgende wagen. Dit mag geen geleend geld zijn. U moet dit aantonen met een accountantsverklaring, die door een registeraccountant is afgegeven.
  • Vakbekwaamheid: u heeft een erkend vakdiploma ondernemer beroepsvervoer. U moet beschikken over het vakdiploma binnenland én het vakdiploma buitenland. Hiervoor moet u zes examens doorstaan bij het CBR. Als u eigen rijder bent (maximaal vijf wagens), kunt u ervoor kiezen uw partner dit diploma te laten halen in plaats van uzelf. Dat raden we u echter niet aan, want als de liefde tussen u beide bekoelt, staat u met lege handen en uw bedrijf op losse schroeven. Bovendien moet u elke periode van vijf jaar 35 uur besteden aan nascholing.
  • Betrouwbaarheid: u heeft een integriteitsverklaring beroepsvervoer (IVB). Dit is een soort verklaring van goed gedrag, die u kunt aanvragen bij Justitie of bij de gemeente.
  • Inschrijving KvK: u moet een uittreksel van uw inschrijving in het Handelsregister overleggen.

Eisen voor zelfstandigheid

U weet nu wat de haken en ogen zijn die kleven aan het zelfstandige chauffeursbestaan. Kort samengevat moet u over de volgende documenten beschikken:

  • Inschrijving Kamer van Koophandel. Deze gegevens worden automatisch doorgegeven aan de Belastingdienst. U krijgt dan meteen een btw-nummer. U hoeft zich dan niet apart aan te melden bij de Belastingdienst.
  • Modelovereenkomst (voorheen VAR) voor zelfstandigheid
  • Eurovergunning
  • Rijbewijs
  • Europees Vakbekwaamheidsdiploma (vroeger: chauffeursdiploma)
  • Extra diploma’s en certificaten voor bijzondere transporten (bijvoorbeeld afvalvervoer, dierentransport, vervoer van gevaarlijke stoffen en LZV, de Langere en Zwaardere Vrachtautocombinatie)

Daarnaast moet u ook nog voldoen aan eisen die voor elke zelfstandige gelden. U moet uw opdrachtgevers facturen sturen, een goede administratie bijhouden (geen schoenendoos!) en btw heffen over uw diensten. Ook moet u uw uren kunnen verantwoorden en zorgen dat u goed verzekerd bent. Denk daarbij niet alleen aan de verplichte WA-verzekering, maar ook aan beroepsverzekeringen, zoals arbeidsongeschiktheid, rechtsbijstand en een speciale vrachtwagenverzekering.

Boekentip Zzp Starters

De zzp boekhouding met online boekhoudprogramma

Startende zzp? Zet gratis & eenvoudig je boekhouding op

Als zzp'er met een eenmanszaak ben je verplicht om een administratie te voeren. Dit hoeft echt niet gelijk door een boekhouder gedaan te worden en kan je heel eenvoudig zelf zonder boekhoudkennis doen. Zelf ervaren hoe eenvoudig het werkt?


Gerelateerd