Hoe ziet een standaard factuur eruit?
Jouw eerste eigen perfecte factuur maken? Dan heb ik een factuur voorbeeld voor jou in Word, Excel, pdf en UBL om te bekijken hoe deze eruit ziet en wat er verplicht op moet staan. Ook heb ik gratis downloads van verschillende factuur templates in Word en Excel, zodat je zelf gelijk beginnen kunt met factureren.
De factuur is niet alleen een belangrijk document om geld binnen te krijgen en belangrijk voor de boekhouding, hij is ook gelijk een visitekaartje van jouw onderneming. Wil je dat jouw facturen op tijd betaald worden? Zorg dan met mijn factuur voorbeeld voor een correct verzorgde factuur die aan alle eisen voldoet.
Mijn beste tip voor starters en alle zzp'ers?
- Mijn review: 4.9 / 5
- Mijn review: 4.8 / 5
- Mijn review: 4.8 / 5
Ik heb één voorbeeld van een standaard factuur gemaakt die een professionele uitstraling heeft en één factuur voorbeeld met een simpel en eenvoudige opmaak. Deze zzp factuur voorbeelden zijn met btw en uitermate geschikt voor zzp’ers om direct te kunnen factureren voor jouw eenmanszaak. Ook heb ik een voorbeeld gemaakt van digitale e-factuur, zodat je kunt zien hoe dit type factuur eruit ziet.
De factuur of rekening zegt veel over jouw bedrijfsvoering als ondernemer, zzp’er of freelancer. Om jouw rekening betaald te krijgen moet hij niet alleen voldoen aan de factuurvoorwaarden die de fiscus er aan stelt, het uiterlijk en de uitstraling is ook belangrijk.
Een verkoopfactuur die aan deze eisen voldoet kan er dan zo als voorbeeld factuur eenmanszaak komen uit te zien:
Voorbeeld van hoe een factuur eruit kan zien
Hoe maak je zelf een simpele factuur?
Het maken van een eigen factuur voor jou bedrijf is een eenvoudig proces dat in een paar stappen kan worden voltooid. Dit kan je doen in Word, Excel of met een factuur- en boekhoudprogramma. Let wel op dat je een bedrijf moet hebben om te kunnen factureren, want als particulier of consument mag je namelijk geen factuur maken.
Verzamel eerst alle benodigde factuurinformatie, zoals de naam en het adres van de klant, het product of de dienst die wordt geleverd, de hoeveelheid en prijs van de gekochte artikelen en de btw die van toepassing is. Vervolgens bepaal je de lay-out van je factuur, want in de opmaak zijn geen regels voor, wel zijn er regels voor wat er aan informatie op moet komen te staan.
Ik heb verschillende gratis factuur templates beschikbaar in Word en Excel die je als uitgangspunt kunt gebruiken. Deze factuur voorbeelden zijn al reeds voorzien van alle factuurelementen en voldoen aan de laatste regelgeving die aan de facturatie worden gesteld. Nadat de lay-out is voltooid, voer je alle relevante informatie in het document in en sla je het op voor toekomstig gebruik.
Om de nauwkeurigheid te garanderen, controleer je de verkoopfactuur aan de hand van je originele gegevens om er zeker van te zijn dat alles overeenkomt. Druk tot slot een papieren versie van de factuur af of stuur deze via mail naar de klant. Met slechts een paar eenvoudige stappen kun je zo een nauwkeurige en professioneel ogende factuur maken die helpen je openstaande betalingen bij te houden en je financiën te beheren.
Download gratis een factuur voorbeeld in Word
Een voorbeeldsjabloon kun je gratis downloaden voor in Word en gebruiken als basis voor jouw eigen factuur. Pas het logo en de bedrijfsgegevens aan. Sla hem dan in Word op als digitaal PDF-bestand en hij is klaar om uitgeprint te worden of naar de klant te worden verstuurd. Bewaar hem
Verstuur je facturatie wel altijd in PDF naar de klant en nooit als Word document. Vergeet als je de pdf-factuur via e-mail gaat versturen niet om hem bij te voegen in de bijlage!
Factuur voorbeeld Word
Factuur voorbeeld pdf
Voorbeeld factuur Excel – gratis downloaden –
Ook een factuur maken in Excel kan een geweldige manier om betalingen, klantinformatie en andere belangrijke bedrijfsgegevens bij te houden. Met behulp van voor gedefinieerde templates kun je eenvoudig een efficiënt en professioneel uitziend systeem opzetten om je facturen te beheren. Om te beginnen open je de Excel factuur template op je computer. Je kunt de sjabloon zelf aanpassen met je eigen logo, contactgegevens en andere benodigde bedrijfsgegevens.
Zodra je de factuurlay-out hebt ingesteld, kun je beginnen met het invoeren van klant- en betalingsgegevens in de spreadsheet. Met de handige functies van Excel, zoals automatisch invullen van de bedragen en de btw, kun je snel en eenvoudig terugkerende gegevens invoeren. Sla tot slot je werkmap op zodat deze klaar is voor toekomstig gebruik. Met een beetje tijd en moeite kun je een betrouwbaar facturatiesysteem maken in Excel.
Al deze functies maken het maken van een factuur veel eenvoudiger en sneller in Excel dan in Word. Bovendien zijn de resultaten nauwkeuriger omdat alle berekeningen automatisch worden uitgevoerd.
Factuur voorbeeld Excel
Over het algemeen is Excel een makkelijk hulpmiddel voor het beheren van facturen vanwege de flexibiliteit en functies die het gebruiksvriendelijk maken. Zeker als je gratis gebruik maakt van een factuur voorbeeld. Toch is het gebruik van een factuur- en boekhoudprogramma voor de facturatie zeker ook voor zzp’ers aan te raden.
Tip: Digitaal online factureren en verwerking met boekhoudprogramma
Verstuur je als zzp’er weinig, regelmatig of juist veel facturen? Handmatig factureren met een office-programma zoals Word is vrij omslachtig en een fout met (bruto)bedragen, btw-percentages en btw-totalen is zo gemaakt. Ook je factuurnummering die voor iedere verkoopfactuur uniek en oplopend moet zijn kan zo fout gaan. Een eenvoudig administratiepakket kan dan uitkomst bieden en veel werk uit handen nemen.
Met een administratiepakket maak, beheer en verstuur je automatisch facturen in jouw eigen huisstijl. Iedere factuur die je aanmaakt wordt ook gelijk volautomatisch in jouw boekhouding verwerkt. Dat is weer heel makkelijk voor de btw-aangifte.
Steeds vaker vragen bedrijven ook een digitale UBL factuur, ook wel e-factuur genoemd. Bij factureren naar de overheid stellen ze het zelfs verplicht om de factuur in UBL formaat op te sturen! UBL-facturen gaat de standaard worden voor digitale e-facturering. UBL staat voor Universal Business Language – dit is een set XML-standaarden om elektronische gegevensuitwisseling tussen twee partijen te vergemakkelijken. Hierdoor kunnen bedrijven en klanten veilig transacties uitvoeren in meerdere talen (landen) en valuta’s, terwijl ook automatische betalingen mogelijk zijn.
Met UBL-factuur kunnen bedrijven snel en eenvoudig digitale facturen maken die zeer veilig kunnen worden verzonden, opgeslagen en gevolgd. De voordelen van UBL facturering zijn onder andere het verminderen van fouten door handmatige gegevensinvoer, snellere verwerking van betalingen en dus een verbeterde klantervaring.
Het voordeel van een factuur- en boekhoudprogramma gebruiken, zoals bijvoorbeeld het populaire Moneybird, is dat deze gelijk een digitaal opgemaakte verkoopfactuur voor je klaarzet in zowel pdf formaat als in UBL formaat. Dit is in Word of in Excel niet mogelijk. Zo ben je met de e-factuur ook gelijk voorbereid voor de toekomst.
Digitale UBL factuur voorbeeld
Voorbeeld van factureren met gratis online factuurprogramma
Factuur voorbeeld specificaties
Bestand
.pdf en .xml (UBL factuur)
Platformen
Windows, Mac, Chrome, Android, iOS
Prijs
Gratis factureren
Vergelijk en vind hier alle administratiesoftware
Meer soorten facturen en voorbeelden
Voor ondernemers zijn er verschillende soorten en type facturen waarmee je te maken kunt krijgen. Zorg dat je als zzp’er weet wat er te koop is op ook het gebied van facturatie. De belangrijkste soorten facturen die door bedrijven worden gebruikt, zijn onder andere:
- Proforma factuur
Dit type factuur wordt gemaakt om de verkoop en betalingsvoorwaarden te bevestigen voordat goederen of diensten worden geleverd. Het is een factuur voor de vorm en geen juridisch bindend document, maar het geeft een klant een schatting van de prijzen, douanekosten, betalingsvoorwaarden en verzendkosten. De proforma wordt vaak gebruikt bij zaken doen over de grens. - Creditnota
Dit creditnota wordt verstuurd wanneer een klant goederen of diensten retourneert omdat hij niet tevreden is en ofwel een volledige terugbetaling wenst. Ook als er een factuurfout is gemaakt, dien je een creditnota te gebruiken. Bekijk een voorbeeld van een creditnota. - Herinneringsfactuur
Dit type factuur wordt verstuurd als een klant zijn rekening niet op tijd heeft betaald. Het kan ook worden gebruikt als beleefdheidsfactuur om de klant eraan te herinneren dat de vervaldatum bijna is verstreken en hij nog moet betalen. - Aanbetalingsfactuur
Een aanbetalingsfactuur, ook wel deelfactuur genoemd, wordt gebruikt wanneer klanten een aanbetaling moeten doen voordat de goederen of diensten worden geleverd.
Hoe dan ook, facturen zijn een belangrijk onderdeel voor het runnen van een succesvol bedrijf. Als ondernemers de verschillende soorten facturen kennen, kunnen ze een succesvol bedrijf runnen en ervoor zorgen dat hun klanten tijdig correcte facturen ontvangen.
Door gebruik te maken van geautomatiseerde boekhoudsoftware en op de hoogte te blijven van de mogelijkheden en bedoelingen, kunnen ondernemers ervoor zorgen dat hun facturen goed worden beheerd en dat ze op tijd worden betaald.