Veel startende zzp’ers en freelancers beginnen hun bedrijf vanaf de zolder of huiskamer. Maar of u het nu dicht bij huis zoekt of elders een ruimte huurt: Uw werkplek is belangrijk, niet in de laatste plaats voor de fiscus. Bedenk voor u start waar en hoe u wilt werken.
Mijn beste tip voor starters en alle zzp'ers?
Eenvoudig je administratie doen.
Maak als zzp'er slim gebruik van een gemakkelijk boekhoudprogramma zoals het best gewaardeerde e-Boekhouden.nl voor jouw verplichte administratie.
Bedrijfsruimte: van zolderkamer tot grachtenpand
Met een bedrijfsruimte bedoelen we de plek waar u werkt. Denk aan een kantoor, praktijkruimte, werkplaats, atelier of u vestigen in een bedrijfsverzamelgebouw (bedrijvencentrum). In belastingtermen heet dit: een gebouwde onroerende zaak of een gedeelte daarvan, bestemd voor de vestiging van een bedrijf of de uitoefening van een dienst.
Uw keuze voor het soort bedrijfsruimte heeft gevolgen voor uw kosten, reistijd en werkplezier. Als u al een tijdje bezig bent met uw onderneming, kunnen uw wensen ten aanzien van uw bedrijfshuisvesting natuurlijk altijd nog veranderen.
Bedrijfsruimte kiezen
Er zijn een aantal dingen waar u als zzp’er rekening mee moet houden bij het kiezen van een geschikte bedrijfsruimte:
Bereikbaarheid
Als u zich ergens vestigt wilt u goed bereikbaar zijn voor uw klanten of een plek waar uw dienst of product nog niet door een andere ondernemer aangeboden wordt. Is internet een belangrijk gereedschap of communicatiemiddel, dan is de fysieke plaats van uw vestiging waarschijnlijk niet van doorslaggevend belang bij het kiezen van een bedrijfsruimte.
Regelgeving
Wit u thuis werken, of een aparte ruimte huren of kopen? Diverse regels voor verschillende soorten bedrijfsruimten kunnen van invloed zijn op uw keuze. Als u een winkelpand huurt, geniet u bijvoorbeeld meer bescherming van de wet dan wanneer u een kantoorpand huurt. Ook krijgt u te maken met verschillende belastingregels.
Fiscale gevolgen
Als u een bedrijfsruimte huurt, kunt u de kosten aftrekken die u voor de bedrijfsruimte maakt. Bij een gekocht pand dat u helemaal voor uw onderneming gebruikt, moet u het pand in het ondernemingsvermogen inbrengen. Ook in dit geval kunt u de voor de bedrijfsruimte gemaakte kosten aftrekken. De koopsom en aankoopkosten kunt u afschrijven en mogelijk heb u recht op een investeringsaftrek
Uit of thuis?
Werkt u vanuit huis, dan vraagt de belastingdienst tegenwoordig of het pand bouwkundig gesplitst kan worden in een woongedeelte en een bedrijfsgedeelte. Alleen als uw kantoor een eigen opgang en eigen sanitaire voorzieningen heeft, kunt u de kosten (gedeeltelijk) aftrekken.
Als u thuis werkt in een koopwoning, moet u bij de fiscus aangeven of het pand tot het ondernemings- of privévermogen behoort.
Regels voor bedrijf aan huis
Een studeerkamer als kantoor of uw schuur als werkplaats. Veel zzp’ers en freelancers kiezen ervoor hun bedrijf vanuit huis te voeren, in plaats van een bedrijfspand te huren. Als het runnen van uw onderneming weinig bedrijfsruimte vereist, u niet te veel aanloop heeft en geen lawaai maakt, kunt u wettelijk gezien in de meeste gevallen thuis uw bedrijf voeren. Het gedeelte van uw huis dat u mag gebruiken als bedrijfsruimte is vastgelegd in het bestemmingsplan van uw gemeente. Sommige bedrijven mag u niet vanuit huis voeren, zoals een cateringbedrijf (zie hiervoor het Warenwetsbesluit Bereiding en behandeling van levensmiddelen). Voor andere bedrijven (zoals horeca) hebt u een vergunning nodig.