Bedrijfsverzamelgebouw

15 augustus 2023
Johan Ooms, expert op het gebied van zzp-ondernemers

Door Johan Ooms

Als uw bedrijf te groot wordt voor de zolderkamer, maar nog te klein is voor een eigen bedrijfspand, is een bedrijfsverzamelgebouw een geschikte middenweg. Voor veel zzp’ers en freelancers is het belangrijkste voordeel: in een bedrijvenverzamelcentrum ontmoet je andere ondernemers.

Mijn beste tip?

Het moet, dus een onmisbare tool voor starters en alle zzp'ers:
 

In een bedrijfsverzamelgebouw (een andere naam voor bedrijfsverzamelgebouw is businesscenter) worden meerdere ondernemingen gehuisvest. Vaak heeft u de keus uit kantoren van verschillende afmetingen, geheel toegepast op uw bedrijf: van een kantoortje voor één persoon tot een afdeling voor honderd man.

In de regel is het ook mogelijk een abonnement af te sluiten voor een aantal dagen per maand. Dat is handig als u normaal gesproken thuis werkt, maar een representatieve ruimte wilt hebben wanneer u klanten ontvangt.

Voordelen van een bedrijfsverzamelgebouw

Huisvesting in een bedrijfsverzamelgebouw heeft veel voordelen:

  • Snelheid
  • Flexibiliteit
  • Professioneel uiterlijk
  • Lage kosten
  • Netwerken
  • Van anderen leer je het meest

Wat houden deze voordelen in?

Snelheid

Uw onderdak in een bedrijfsverzamelgebouw hebt u zó geregeld. Op internet zijn verschillende websites waar u de kantorencentra in uw buurt kunt vinden. In veel gevallen kunt u dezelfde maand nog van uw kantoor gebruik maken. Ook de opzegtermijn is slechts een maand, tenzij u anders overeenkomt. Vergelijk dat maar met traditionele bedrijfspanden, waar u vaak een contract van vijf jaar moet afsluiten!

Flexibiliteit

Veel ondernemers kunnen niet voorzien hoe hun bedrijf er over een jaar uitziet, misschien neemt u wel (meer) personeel aan of moet u juist inkrimpen. Ook dan is een kantoor in een bedrijfsverzamelgebouw handig. U kunt makkelijk meer of minder ruimte nemen, zonder verhuisgedoe.

Ook hebt u de mogelijkheid om per dagdeel speciale ruimtes te huren, zoals een vergaderruimte, al dan niet met audiovisuele apparatuur. Deze faciliteiten zouden u handenvol geld kosten als u ze zelf zou moeten aanschaffen.

Professioneel uiterlijk

Doordat u in een bedrijfsverzamelgebouw de algemene kosten deelt, kunt u heel goedkoop gebruik maken van een secretaresse, een professioneel kopieerapparaat en een zakelijk postadres. Uw eigen bedrijfslogo hangt gewoon bij de voordeur. De indruk die u daarmee maakt op uw klanten is niet te vergelijken met die van een zolderkamertje-met-wasdroogrek. De kans is daarom groot dat ze eerder met u in zee gaan. Bovendien heeft u tegen een laag tarief een kantoor op een zeer centrale locatie: bijna alle businesscenters liggen in of nabij stadscentra en zijn goed bereikbaar met het openbaar vervoer.

In de grotere verzamelgebouwen bevinden zich ook een lunchroom of café, zodat u niet op pad hoeft om te lunchen of in een informele setting klanten te ontmoeten.

Als u toch liever vanuit huis werkt of de maandelijkse huur erg duur vindt, kunt u er ook voor kiezen om een abonnement af te sluiten voor een paar dagen per maand. Dan heeft u een zakelijke  ruimte beschikbaar wanneer u klanten wilt ontmoeten.

Lage kosten

Als u starter bent en zich gaat vestigen in een bedrijvencentrum heeft u (meestal) geen opstartkosten; het meubilair, de kopieerapparaten, IT, internet en telefoon zijn allemaal inbegrepen in de prijs. De huur omvat alle kantoorkosten, dus ook onderhoud en schoonmaak, het maandelijkse internetabonnement, gas, water en licht en de vervanging van kapotte apparaten en renovering van het gebouw. Daardoor heeft u geen onverwachte uitgaven. Ook heeft u de keuze om een secretaresse te delen met andere ondernemers. U heeft dan een eigen telefoonnummer en er wordt opgenomen namens uw bedrijf. Hiervoor betaalt u een fractie van wat u zou betalen als u zelf iemand aan zou moeten nemen, zonder de rompslomp van een salarisadministratie. Bovendien kan uw post en faxverkeer door deze secretaresse worden afgehandeld.

Netwerken

Voor veel zzp’ers en freelancers is dit het belangrijkste voordeel: in een bedrijvenverzamelcentrum ontmoet je andere ondernemers. Die zijn niet alleen belangrijk om af en toe een praatje mee te maken en ‘ondernemerskwesties’ mee te bespreken, maar ze kunnen je ook via hun netwerk aan klanten helpen. Wellicht worden zij zelf wel uw klant.

Er zijn ook bedrijvencentra die alleen ondernemers uit een bepaalde sector huisvesten, zoals kunstenaars of ontwikkelaars van computerspellen. In deze centra is vaak veel contact tussen de ondernemers en kun je eenvoudig van elkaar leren of samenwerken. U kunt bij uw gemeente of de regionale KvK informeren of dit soort centra ook in uw stad bestaan.

Van anderen leer je het meest

Ook is het grote voordeel van het werken met andere ‘collega’ zzp’ers dat u van hen leert. Ze hebben net iets anders gelezen op internet, in de krant, kennen andere mensen, hebben andere ideeën. Deze kennis komt u allemaal gratis en voor niks tegen bij de koffieautomaat. Alleen werken is heerlijk, maar van andere leer u het meest. En van uw eigen fouten natuurlijk…

Populair

De markt voor bedrijfsverzamelgebouwen groeit zo hard dat het momenteel een van de populairste investeringen is in de vastgoedsector. De businesscenters schieten als paddenstoelen uit de grond. Er is dus een groeiende behoefte onder zzp’ers en andere ondernemers voor flexibele en relatief goedkope bedrijfsruimte. Een bedrijfsverzamelgebouw kan die voordelen bieden. Daarom is huisvesting in zo’n bedrijvencentrum een volwaardig alternatief voor een traditioneel kantoor.

Johan Ooms, expert op het gebied van zzp-ondernemers

Johan Ooms

“ik ben zelf alweer enige jaren enthousiast zzp’er en heb ZZPcentrum opgericht om mijn administratieve kennis met tips, tools, checklists en voorbeelden over allerlei aspecten van het zelfstandig ondernemen met u te delen”

Mijn beste tip? Zet zo eenvoudig jouw basisadministratie op

Beste online boekhoudprogramma voor zzp [voorbeeld]

Met e-Boekhouden.nl kan je GRATIS boekhouden!

Gebruik als zzp’er direct vanaf de start een onmisbaar administratiepakket:

  • factureren
  • urenregistratie
  • automatische btw-aangifte
  • koppeling bankrekening
  • gratis hulp en veel meer..

Administratie, het moet… Weet je niet hoe en waar je moet beginnen? Vraag dan gratis op wat een boekhouder kost om jou (op weg) te helpen.

Gerelateerde tips

Roldeurkasten

Roldeurkasten

Maak jouw thuiswerkruimte perfect georganiseerd met roldeurkasten Thuiswerken is tegenwoordig voor velen van ons de norm geworden. Of het nu gaat om jouw eigen bedrijf, freelance werk of een externe baan, het hebben van een georganiseerde en comfortabele...

Lees meer
Comfortabel thuiswerken

Comfortabel thuiswerken

Hoe ga je comfortabel thuiswerken als zzp'er? Als zzp'er is thuiswerken een veelvoorkomende situatie. Het is hierbij belangrijk om ervoor te zorgen dat je een comfortabele werkomgeving hebt, zodat je productief kunt blijven en je werk goed kunt uitvoeren. Maak...

Lees meer
Download factuur voorbeeld

Gratis factuur downloads