Klusbedrijf starten

23 mei 2023
Johan Ooms, expert op het gebied van zzp-ondernemers

Door Johan Ooms

Wat heb je nodig om een klusbedrijf te beginnen?

Als freelance klusser rol je haast als vanzelf in het vak, aangezien de meeste klussers zich het klussen al jarenlang eigen hebben gemaakt. Je kunt hobbyklusser zijn, of al ruime ervaring in loondienst hebben opgedaan. Klussers die freelance starten doen dit vaak doordat zij privé al regelmatig aanvragen ontvangen.

De vraag is er, alleen het bedrijf nog niet. Eigenlijk houdt niets je tegen om een eigen klusbedrijf te starten, behalve wellicht een stukje know how over procedure: waar moet je zoal rekening mee houden om succesvol een freelance klusbedrijf te beginnen?

Mijn beste tip?

Het moet, dus een onmisbare tool gebruiken, voor zowel starters als alle zzp'ers:
  • Vergelijk e-Boekhouden
  • Mijn review:
    4.8/5
  • Eenvoudig boekhouden
  • Koppeling Belastingdienst
  • Boekhoud app
  • Helpdesk:
    Uitstekend
  • 0 .00 maand

  • Vergelijk boekhoudprogramma DigiBTW
  • Mijn review:
    4.9/5
  • Eenvoudig boekhouden
  • Koppeling Belastingdienst
  • Boekhoud app
  • Helpdesk:
    Heel goed
  • 10 .00 maand

  • Vergelijk Rompslomp
  • Mijn review:
    4.7/5
  • Eenvoudig boekhouden
  • Koppeling Belastingdienst
  • Boekhoud app
  • Helpdesk:
    Goed
  • 7 .50 maand

Stappenplan voor de start: ga met deze 4 stappen – en 2 rechterhanden – goed voorbereid van start.

Stap 1: Het begint met een bezoek aan de KVK

Een open deur: natuurlijk begint je bedrijf bij de Kamer Van Koophandel inschrijving. Verzin eerst een mooie bedrijfsnaam die aansluit bij jouw klusbedrijf. Denk ook goed na over de bedrijfsvorm die je moet kiezen; als eenmanszaak ben je namelijk zowel privé als zakelijk aansprakelijk, ook financieel, wanneer je als zzp’er geregistreerd staat. Een B.V. biedt je in dat geval meer veiligheid maar is wel duurder.

Indien je bent ingeschreven, dan ontvang je automatisch een belastingnummer, ook wel btw-id genoemd. Deze heb je nodig voor het indienen van belastingen zoals de omzetbelasting (btw), inkomstenbelasting en een bijdrage aan de zorgverzekeringswet.

Stap 2: Klusbedrijf verzekeringen

Het is uiteraard verstandig om een bedrijfsverzekering af te sluiten. Als klusbedrijf voer je verantwoordelijk werk uit waar ongelukken op de loer liggen als je even niet oplet. Je werk vaak met gevaarlijke gereedschappen, machines en materialen, maar ook voer je constructiewerk uit, dakwerken, het aanleggen van elektra of apparatuur. Je moet er niet aan denken dat er brand, lekkage of schade ontstaat. Sluit dus een goede bedrijfsverzekering af en neem je eigen gezondheid hierin mee. Want wat als jij zelf fysiek letsel oploopt?

Stap 3: Boekhouding

Zzp klusbedrijf benodigdheden

Administratie opzetten
Je administratie kan je zelf gemakkelijk voeren met een eenvoudig online administratiepakket. Dit heb je echt nodig. Zo kan je zelf je eigen facturen maken en versturen die aan de factuureisen voldoet en je inkoopfacturen inboeken. Je kunt er zelfs je uren en kilometerregistratie in bijhouden. Ook kan je eenvoudig je btw-aangifte zelf indienen, maar het doen van de jaarlijkse inkomstenbelastingen met de jaarrekening kan je beter laten verzorgen door een boekhouder. Zorg dus ook voor een goede boekhouder die je hier bij helpt.

Bankzaken
Sluit bij de bank, ook gelijk vanaf de start van je bedrijf, een zakelijke rekening af. Het hebben van een zakelijke bankrekening voor zzp’ers is namelijk belangrijk om de financiën van jouw bedrijf effectief te kunnen beheren. Zo kan je gemakkelijk je zakelijke inkomsten en uitgaven scheiden van je privé transacties. Voorts kom je professioneler over zodra klanten je facturen gaan betalen naar een zakelijke banknummer in plaats van naar een particuliere rekening.

Je zakelijke rekening is zelfs gemakkelijk te koppelen met je administratieprogramma, zodat je zakelijke banktransacties direct geboekt kunnen worden in je boekhouding. Ingewikkeld? Niet met de administratieprogramma’s van tegenwoordig. Deze zijn zou ingericht dat iedereen er mee kan werken.

Stap 4: Bedrijfsbenodigdheden

Klanten boek je natuurlijk niet alleen mondeling via-via: een goede website zorgt voor nog veel meer klandizie. Neem een internetmarketingbureau in de arm om een eenvoudige, doch doeltreffende website te laten ontwikkelen. Het is ook altijd handig om de plaatsnaam te betrekken bij jouw bedrijfsnaam online. Dus bijvoorbeeld www.vandijkaannemerbreda.nl. Je profileert je bedrijf en locatie dus al in de online-bedrijfsnaam.

  • Stuur je klanten altijd als het even kan een offerte per mail. Zo kunnen beide partijen zich in een later stadium beroepen op schriftelijk gemaakte afspraken.
  • Zorg voor een eenduidige huisstijl. Het ontwerp maken kun je zelf ook, maar zorg dat zowel de huisstijl/logo terugkeert op de website als ook op bedrijfskleding en werkbus.
  • Natuurlijk maak je reclame bij een bouwproject door een spandoek of reclamebord te plaatsen met jouw bedrijfsnaam/gegevens/website hierop.

De grootste investering in je eigen klusbedrijf vormt toch wel de investering in allerhande gereedschappen en aanverwante zaken zoals een bedrijfsbestelbus. Wellicht is hier een lening voor nodig; in dat geval zul je een ondernemingsplan moeten opstellen.

  • Koop je een bestelbus, zorg er dan voor dat deze echt alle materialen kan vervoeren, waaronder ook ladders bijvoorbeeld.
  • Veel materialen en gereedschappen kun je direct online kopen, zo is bijvoorbeeld een grote ladder online bestellen tegenwoordig meer gangbaar – en sneller – dan zelf naar de bouwmarkt te gaan.
  • Er is daarnaast een grote markt voor tweedehands apparatuur, denk bijvoorbeeld aan een zaagbank. De aankoop is natuurlijk verleidelijk, maar wees je bewust van het feit dat er meestal maar kortstondig of geen garantie wordt geboden en je nooit kunt weten hoe intensief dergelijke apparatuur gebruikt is.

Dit waren de stappen. Het klussen met je eigen klusbedrijf kan beginnen!

Ik wens je veel succes klusser!

Johan Ooms, expert op het gebied van zzp-ondernemers

Johan Ooms

“ik ben zelf alweer enige jaren enthousiast zzp’er en heb ZZPcentrum opgericht om mijn administratieve kennis met tips, tools, checklists en voorbeelden over allerlei aspecten van het zelfstandig ondernemen met u te delen”

Mijn beste tip? Zet zo eenvoudig jouw basisadministratie op

Beste online boekhoudprogramma voor zzp [voorbeeld]

Met e-Boekhouden.nl kan je GRATIS boekhouden!

Gebruik als zzp’er direct vanaf de start een onmisbaar administratiepakket:

  • factureren
  • urenregistratie
  • automatische btw-aangifte
  • koppeling bankrekening
  • gratis hulp en veel meer..

Administratie, het moet… Weet je niet hoe en waar je moet beginnen? Vraag dan gratis op wat een boekhouder kost om jou (op weg) te helpen.

Gerelateerde tips

Arbeidsongeschiktheidsverzekering bouw

Arbeidsongeschiktheidsverzekering bouw

Wat zijn de voordelen van een arbeidsongeschiktheidsverzekering in de bouw? Zzp’ers in de bouw hebben een groter risico op arbeidsongeschiktheid dan werknemers in de meeste andere sectoren. Natuurlijk kun je als je dagelijks van negen tot vijf achter een pc zit ook...

Lees meer
Uurtarief en kosten dakdekker

Uurtarief en kosten dakdekker

Dakdekken: wat kost het? Door de beschermende functie is een dak een belangrijk onderdeel van je huis of schuur. Helaas kan het misgaan met je dak en krijg je lekkage binnen of er is onderhoud nodig. Is het dak van jouw huis toe aan nieuwe dakpannen? Schuurdak lek en...

Lees meer
Download factuur voorbeeld

Gratis factuur downloads