Investeerders aantrekken via crowdfunding

Wanneer je als zzp’er je onderneming start, doe je dat meestal niet volledig met eigen kapitaal. Voor aanvullend vermogen kun je traditioneel bij de bank terecht, of rechtstreeks investeerders benaderen, maar in deze moderne tijden staan er ook steeds meer online opties open.

Crowdfunding

Hoewel crowdfunding al bestaat van voor er sprake was van het World Wide Web, is het de ontwikkeling van het internet dat deze vorm van fundraisen tot ongekende hoogten geleid heeft. Het idee is dat een groot aantal kleine bijdragen uiteindelijk tot het gewenste eindbedrag zal leiden.  Het internet biedt in dit opzicht het ideale platform om projecten of producten voor te stellen en investeerders aan te trekken. De site Wrike.com zette de beste crowdfunding sites per niche op een rijtje.

Sommige niches vinden gemakkelijker investeerders dan andere. Er blijkt vooral interesse te zijn voor ICT, online ondernemingen en kunst- en/of entertainmentprojecten. Ook timing kan extreem belangrijk zijn. De iGaming markt, waar aanbieders als Intercasino en casino euro de marktleiders zijn, staat bijvoorbeeld op het punt helemaal open te breken dankzij de komst van een nieuwe wetgeving m.b.t. kansspelen. Wie hier wil instappen moet dus helemaal klaar zijn op het moment van de implementatie.

Wanneer je ervoor kiest je project (deels) via crowdfunding te financieren, moet je bewuste beslissingen nemen om het zo aantrekkelijk mogelijk voor te stellen. Investeerders zijn hoe langer hoe meer op zoek naar een persoonlijke band met de ondernemer of het product of de dienst. Daarbij zetten veel investeerders niet alleen in op wat je aanbiedt, maar ook op jou persoonlijk. Zorg er dus voor dat je ook jezelf even voorstelt en laat zien dat investeren in jou een goede keuze is.

Grofweg heb je de keuze uit twee soorten crowdfunding. De eerste is gebaseerd op het verkrijgen van een beloning en is vooral populair en aangewezen bij creatieve multimediaprojecten, de ontwikkeling van software of nieuwe uitvindingen en wetenschappelijk onderzoek. Hierbij bied je het product als het ware aan in voorverkoop. Dit in tegenstelling tot equity crowdfunding, waarbij investeerders aandelen van het bedrijf kopen. Het platform kan daarbij toestaan dat je het bedrag dat je behaalt te spenderen krijgt, of een alles-of-niets-beleid voeren, waarbij je het investeringsgeld alleen krijgt als het volledige bedrag behaald is.