Verbinden is verkopen

15 augustus 2023
Johan Ooms, expert op het gebied van zzp-ondernemers

Door Johan Ooms

Hoe zorgt je dat de klant zich verbonden voelt met jouw bedrijf?

Ondernemen bestaat niet alleen meer uit het verkopen van een product of dienst. Tegenwoordig verkoopt u ook een gevoel. De klant wil niet langer alleen een product hebben, maar wil onderdeel zijn van een beweging. Wanneer je werkzaam bent als zzp’er en een small business runt, weet je als geen ander hoe belangrijk het is om aan klantenbinding te doen. Maar hoe zorgt je er nou voor dat klanten je weten te vinden en dat ze zich verbonden voelen met jouw bedrijf?

Mijn beste tip?

Het moet, dus een onmisbare tool voor starters en alle zzp'ers:
  • Vergelijk e-Boekhouden
  • Mijn review:
    4.8/5
  • Eenvoudig boekhouden
  • Koppeling Belastingdienst
  • Boekhoud app
  • Helpdesk:
    Uitstekend
  • 0 .00 maand

  • Vergelijk boekhoudprogramma DigiBTW
  • Mijn review:
    4.9/5
  • Eenvoudig boekhouden
  • Koppeling Belastingdienst
  • Boekhoud app
  • Helpdesk:
    Heel goed
  • 10 .00 maand

  • Vergelijk Rompslomp
  • Mijn review:
    4.8/5
  • Eenvoudig boekhouden
  • Koppeling Belastingdienst
  • Boekhoud app
  • Helpdesk:
    Goed
  • 7 .50 maand

Wat zoekt de klant?

Het is belangrijk dat je duidelijk inspeelt op de wens en de belevingswereld van de klant. Handel je in een relatief onbekend product of dienst, zorg dan dat jouw klant zich meteen op zijn gemak voelt. Deins er daarbij niet voor terug om inspiratie te halen bij de concurrentie of andere websites. Neem bijvoorbeeld het bedrijf coinbase, dat zich specialiseert in het wegwijs maken van beginnende handelaars in Bitcoin en altcoins. Zij richten zich specifiek op hun klant door diensten als cryptocurrency voor beginners meteen in het oog te laten springen op de website, zodat klanten zich direct welkom voelen, ook al zijn ze relatief onbekend met het product of de dienst die wordt aangeboden.

Betrek de klant

Maak gebruik van social media zoals Instagram. Instagram is een mobiele app en website die gebruikers toestaat een foto te uploaden met een korte omschrijving. Deze app stelt kleine (en grote) ondernemers in staat om hun bedrijf te profileren. Door gebruik te maken van Instagram kunt u snel uw doelgroep vinden zonder dat u hoeft te betalen voor de diensten van dure reclamebureaus. Post foto’s die de sfeer van uw bedrijf weergeven, niet slechts het product of de dienst. Gebruikers van deze app kijken hier voornamelijk op ter ontspanning –zorg er dus voor dat de posts kort en catchy zijn.

Verkoopt u bijvoorbeeld schoenen? Post dan uiteraard foto’s van uw product, maar post ook eens foto’s van situaties die de sfeer van uw product weergeven: een zonsondergang aan het strand als uw slippers verkoopt, een horde hardlopers tijdens een marathon als u sportschoenen verkoopt, kinderen die in de plassen stampen als uw kaplaarzen verkoopt. Houd uw account wel altijd professioneel en plaats geen persoonlijke foto’s. Moedig uw klanten aan om via een hashtag (#) met uw bedrijfsnaam (#mijnbedrijf) foto’s te delen waarin ze uw product gebruiken. Kijk hier voor meer tips over het gebruik van Instagram als bedrijf.

Zorg voor een warm welkom

Komen klanten bij u over de vloer en bent u afhankelijk van zogenaamde in shop footfalls, zorg er dan voor dat de uitstraling van het bedrijf de filosofie reflecteert. Zoals voormalig CEO van Shell Jeroen van der Veer in het programma ‘Kijken in de ziel – topondernemers’ zegt, is het ontzettend belangrijk dat u zorgt voor goede housekeeping, oftewel de uiterlijke verzorging van het bedrijf, kantoor of winkel en van uzelf.

Zorg er dus voor dat alles er representatief uitziet, zodat de footfallsin toe blijven nemen. Dat geldt ook voor als u als zzp’er of freelancer afspreekt met uw klant op een externe locatie. Bedenk dan goed dat de locatie (bijvoorbeeld een koffietentje) past bij zowel uw uitstraling als de wensen en ideeën van de klant.

Johan Ooms, expert op het gebied van zzp-ondernemers

Johan Ooms

“ik ben zelf alweer enige jaren enthousiast zzp’er en heb ZZPcentrum opgericht om mijn administratieve kennis met tips, tools, checklists en voorbeelden over allerlei aspecten van het zelfstandig ondernemen met u te delen”

Mijn beste tip? Zet zo eenvoudig jouw basisadministratie op

Beste online boekhoudprogramma voor zzp [voorbeeld]

Met e-Boekhouden.nl kan je GRATIS boekhouden!

Gebruik als zzp’er direct vanaf de start een onmisbaar administratiepakket:

  • factureren
  • urenregistratie
  • automatische btw-aangifte
  • koppeling bankrekening
  • gratis hulp en veel meer..

Administratie, het moet… Weet je niet hoe en waar je moet beginnen? Vraag dan gratis op wat een boekhouder kost om jou (op weg) te helpen.

Gerelateerde tips

Facebook Advertising

Facebook Advertising

Hoe werkt Facebook Advertising voor lokale zzp'ers? Facebook Advertising (afgekort FB ads), wat staat voor adverteren op facebook, biedt lokale bedrijven zoals zzp'ers een krachtig instrument om de lokale gemeenschap in de regio te bereiken en hun bedrijf te laten...

Lees meer
Je eigen website maken

Je eigen website maken

Hoe kan je een eigen website maken voor je bedrijf? In het digitale tijdperk is een website voor je bedrijf onwijs belangrijk, al dan niet één van de belangrijkste dingen. Het is namelijk niet alleen je digitale visitekaartje, maar ook een platform waarop je jouw...

Lees meer
Download factuur voorbeeld

Gratis factuur downloads