Hoe zorgt je dat de klant zich verbonden voelt met jouw bedrijf?
Ondernemen bestaat niet alleen meer uit het verkopen van een product of dienst. Tegenwoordig verkoopt u ook een gevoel. De klant wil niet langer alleen een product hebben, maar wil onderdeel zijn van een beweging. Wanneer je werkzaam bent als zzp’er en een small business runt, weet je als geen ander hoe belangrijk het is om aan klantenbinding te doen. Maar hoe zorgt je er nou voor dat klanten je weten te vinden en dat ze zich verbonden voelen met jouw bedrijf?
Mijn beste tip voor starters en alle zzp'ers?
Eenvoudig je administratie doen.
Maak als zzp'er slim gebruik van een gemakkelijk boekhoudprogramma zoals het best gewaardeerde e-Boekhouden.nl voor jouw verplichte administratie.
Wat zoekt de klant?
Het is belangrijk dat je duidelijk inspeelt op de wens en de belevingswereld van de klant. Handel je in een relatief onbekend product of dienst, zorg dan dat jouw klant zich meteen op zijn gemak voelt. Deins er daarbij niet voor terug om inspiratie te halen bij de concurrentie of andere websites. Neem bijvoorbeeld het bedrijf coinbase, dat zich specialiseert in het wegwijs maken van beginnende handelaars in Bitcoin en altcoins. Zij richten zich specifiek op hun klant door diensten als cryptocurrency voor beginners meteen in het oog te laten springen op de website, zodat klanten zich direct welkom voelen, ook al zijn ze relatief onbekend met het product of de dienst die wordt aangeboden.
Betrek de klant
Maak gebruik van social media zoals Instagram. Instagram is een mobiele app en website die gebruikers toestaat een foto te uploaden met een korte omschrijving. Deze app stelt kleine (en grote) ondernemers in staat om hun bedrijf te profileren. Door gebruik te maken van Instagram kunt u snel uw doelgroep vinden zonder dat u hoeft te betalen voor de diensten van dure reclamebureaus. Post foto’s die de sfeer van uw bedrijf weergeven, niet slechts het product of de dienst. Gebruikers van deze app kijken hier voornamelijk op ter ontspanning –zorg er dus voor dat de posts kort en catchy zijn.
Verkoopt u bijvoorbeeld schoenen? Post dan uiteraard foto’s van uw product, maar post ook eens foto’s van situaties die de sfeer van uw product weergeven: een zonsondergang aan het strand als uw slippers verkoopt, een horde hardlopers tijdens een marathon als u sportschoenen verkoopt, kinderen die in de plassen stampen als uw kaplaarzen verkoopt. Houd uw account wel altijd professioneel en plaats geen persoonlijke foto’s. Moedig uw klanten aan om via een hashtag (#) met uw bedrijfsnaam (#mijnbedrijf) foto’s te delen waarin ze uw product gebruiken. Kijk hier voor meer tips over het gebruik van Instagram als bedrijf.
Zorg voor een warm welkom
Komen klanten bij u over de vloer en bent u afhankelijk van zogenaamde in shop footfalls, zorg er dan voor dat de uitstraling van het bedrijf de filosofie reflecteert. Zoals voormalig CEO van Shell Jeroen van der Veer in het programma ‘Kijken in de ziel – topondernemers’ zegt, is het ontzettend belangrijk dat u zorgt voor goede housekeeping, oftewel de uiterlijke verzorging van het bedrijf, kantoor of winkel en van uzelf.
Zorg er dus voor dat alles er representatief uitziet, zodat de footfallsin toe blijven nemen. Dat geldt ook voor als u als zzp’er of freelancer afspreekt met uw klant op een externe locatie. Bedenk dan goed dat de locatie (bijvoorbeeld een koffietentje) past bij zowel uw uitstraling als de wensen en ideeën van de klant.