Het belang van goede koffie op kantoor
Veel mensen kunnen zich niet voorstellen dat ze hun dag beginnen zonder eerst een kopje koffie in de ochtend. Dit populaire drankje maakt ons wakker, geeft een energieboost en helpt de dag goed te starten. Ook gaat er niets boven de geur van een vers gezet bakje koffie op kantoor. Klanten en relaties die bij jou op bezoek komen voor een afspraak, zullen er vaak ook dol op zijn.
Wanneer je hen een goede kop koffie kunt aanbieden, zorgt dat niet alleen voor een betere stemming, maar mogelijk zelfs voor een nieuwe opdracht. Profiteer hier dus van – en doe dat ook in (huis)stijl!
Mijn beste tip voor starters en alle zzp'ers?

- Mijn review: 4.9 / 5
- Aantal gebruikers: +500.000

- Mijn review: 5 / 5
- Aantal gebruikers: +20.000

- Mijn review: 4.9 / 5
- Aantal gebruikers: +10.000
Profiteer van koffiedrinkers
Nederlanders zijn de grootste koffiedrinkers van Europa. Van een simpel zwart ‘bakkie’ tot een smaakvolle latte macchiato: het aanbod is overweldigend. Koffie drinken is bovendien niet ongezond, zolang het met mate gebeurt (maximaal zes kopjes per dag). In de juiste hoeveelheid draagt koffie zelfs bij aan betere concentratie en alertheid.
Om jouw klanten en eventuele medewerkers te verwennen en een professionele indruk te maken, zijn er drie zaken om goed op te letten:
- De juiste koffiemachine
- De kwaliteit van de koffie(bonen)
- Het duurzaam serveren van de koffie
1. Het begint met een goede koffiemachine
Beseffend hoe goed koffie kan zijn in het creëren van een sociale werkomgeving, is het hebben van een goede koffiemachine op kantoor de basis om mee te starten. De oud vertrouwde koffiepot of werken met koffiepads is al lang niet meer voldoende om de uiteenlopende verlangens van jouw klanten te stillen. Klanten willen espresso, latte, cappuccino, thee of zelfs warme chocolademelk. Om de juiste sfeer te kunnen creëren moet je deze soorten kunnen aanbieden.
Om de best passende koffiemachine te kiezen is het van belang om te weten of je veel klanten op kantoor ontvangt. Ook moet het zettype bij jou passen: kies je voor verse bonenkoffie of kies je voor gemak en werkt je liever met cups? Verder moet je rekening houden met de benodigde tijd om een kopje te zetten en de hoeveelheid tijd de schoonmaak van jouw koffiemachine in beslag neemt.
2. Kwaliteit van de koffie(bonen)
Hoe goed, mooi en duur jouw koffiemachine ook is, de smaak maakt of breekt het. Het zal moeilijk zijn om een kop koffie te verslaan die vakkundig is bereid met versgemalen koffiebonen. Maar wanneer de tijd kort is en je een snel wilt serveren, kan een koffiecupmachine ook zeker met minimale inspanning kwaliteitskoffie leveren. Het gebruik van een koffiecupmachine is niet per se een compromis op kwaliteit, vooral als je investeert in koffiecups van goede kwaliteit.
Persoonlijk gebruik ik een cupmachine, de Dolce Gusto koffie machine van Krups. Een kop koffie is hiermee zo gezet, smaakt heerlijk, ben ik nauwelijks tijd kwijt aan schoonmaak én heb ik keuze uit vele smaken zoals cappuccino of espresso. Er zijn zelfs cups verkrijgbaar om chocolademelk of thee mee te zetten.
3. Duurzaam serveren van de koffie
Als laatste een punt om op te letten: Hoe ga je de koffie serveren? Je kunt dit doen in een plastic wegwerpbekertje, in een kartonnen wegwerpbekertje of in een herbruikbare mok. Vaak wordt er op kantoor gebruik gemaakt van wegwerpbekertjes, die na één keer gebruikt te zijn, worden weggegooid. Vaak ook gewoon bij het restafval, wat dus niet duurzaam is en slecht voor het milieu! Gebruik maken van een koffiemok kan dan een oplossing zijn.
“Door het hergebruiken van de koffiemok, kan er een bijdrage worden geleverd aan het milieu”
Daarnaast kun je nog een stap verder gaan door te kiezen voor:
- Fairtrade of biologisch gecertificeerde koffie
- Houten of metalen lepeltjes i.p.v. plastic roerstaafjes
- Melk in kannetjes in plaats van wegwerp-cupjes
Zo draag je met elk kopje bij aan een groenere werkplek.
Tip: Mokken bedrukken voor meer branding van jouw merk
Indien je duurzaam gebruik maakt van koffiemokken, is het ook een goed idee om de mokken te bedrukken in de huisstijl van jouw bedrijf, met bedrijfsnaam, logo en/of slogan. De mokken bedrukken zorgt voor meer branding van jouw merk. Bedrukte mokken kunnen ook als relatiegeschenk worden meegegeven aan de klant. Deze zal dat zeker waarderen! Het is namelijk een product dat meermaals per dag van pas komt. Hoe aantrekkelijker het ontwerp van de koffiemok, hoe groter de kans dat hij de favoriete mok van jouw klanten wordt en dagelijks wordt gebruikt. Het brengt zo tegelijkertijd jouw logo of de bedrijfsnaam onder de aandacht.
Naast mokken zijn er ook creatieve alternatieven: gepersonaliseerde koffiebekersleeves (dit zijn kartonnen omhulsels die om een hete koffiebeker worden geplaatst om je handen te beschermen tegen de hitte en tegelijkertijd extra isolatie te bieden, waardoor de koffie langer warm blijft), suikerzakjes of zelfs koekjes met jouw logo. Elk koffiemoment wordt daarmee een subtiele herinnering aan jouw bedrijf.
Conclusie
Koffie is veel meer dan een dagelijkse gewoonte: het is een kans om klanten gastvrij te ontvangen, medewerkers tevreden te houden én jouw merk te versterken. Met de juiste koffiemachine, kwalitatieve koffie en een duurzame manier van serveren creëer je een win-winsituatie voor iedereen.
Een goed kopje koffie is dus niet zomaar een drankje – het is een investering in beleving, relaties en succes.