Presenteer uzelf als zzp’er met een eigen huisstijl
Wie besluit voor zichzelf te beginnen, doet er verstandig aan om een eigen huisstijl te kiezen. Met een eigen huisstijl visualiseert u als zzp’er namelijk de identiteit van uw eenmanszaak. Een sterke, eigen huisstijl zorgt ervoor dat iedereen in één oogopslag ziet wat u doet en waar u voor staat. Om tot een passende visuele identiteit te komen, heeft u niet per sé een flink marketingbudget nodig. Wel tijd. Het ontwikkelen van een passende en originele huisstijl neemt al gauw wat tijd in beslag.
Mijn beste tip voor starters en alle zzp'ers?
Eenvoudig je administratie doen.
Maak als zzp'er slim gebruik van een gemakkelijk boekhoudprogramma zoals het best gewaardeerde e-Boekhouden.nl voor jouw verplichte administratie.
Een essentieel aspect van uw huisstijl is de “congruentie” waarmee u deze communiceert. Dit wil zeggen, dat u goed moet nadenken wie u wilt dat klanten/prospects denken dat u bent en dat u deze huisstijl daar ook op afstemt. Kom je bijvoorbeeld veel bij klanten over de vloer? Zorg dan voor wandelende reclame met bedrukte bedrijfskleding die de huisstijl van jouw bedrijf uitstralen. Ook relatiegeschenken zoals bijvoorbeeld bedrukte keycords, aanstekers of sleutelhangers om weg te geven kunnen dan niet ontbreken. Dit zijn geweldige marketingtools om naamsbekendheid te genereren.
Ook het hebben van een goede logo is belangrijk. Waarom? Omdat het de aandacht trekt, een sterke eerste indruk maakt, de basis vormt van uw merkidentiteit en het moet u onderscheiden van de concurrentie. Daarom zijn de beste logo’s eenvoudig en gedenkwaardig. Lees hier meer.
Drukwerk: wat heb ik nodig?
Uw (bedrijfs-) presentatie begint bij het verzenden van briefpapier, enveloppen, nota’s, formulieren, offerte enz… kortom de correspondentie. Hoe vaak wordt een onverzorgde (onprofessionele) correspondentie aan de kant geschoven? Uw beste klant wilt u toch niet zo verliezen? Ja, u moet er voor zorgen dat alles, echt alles er zo professioneel mogelijk uit ziet om te scoren. Kijk eens naar andere bedrijven om u heen hoe deze hun correspondentie voeren en uitvoeren. Het is heel belangrijk hier aandacht aan te besteden. Deze producten vormen immers het visitekaartje van uw éénmanszaak!
Om uw bedrijf een eigen identiteit te geven en het herkenbaar te maken voor uw huidige en potentiële klanten is het van belang als (startende) zelfstandig ondernemer het volgende aan drukwerk in uw huisstijl te hebben:
Visitekaartjes
Visitekaartjes zijn tegenwoordig nog steeds gebruikelijk dat u onprofessioneel overkomt als u ze niet hebt. Ze zijn handig bij een eerste contact en onderstrepen (uitgevoerd in huisstijl) de identiteit van uw zelfstandige onderneming.
Briefpapier en enveloppen
Documenten als offertes, uitnodigingen en facturen print u op briefpapier in uw eigen huisstijl. Als ook de enveloppen in uw huisstijl zijn uitgevoerd, is uw uitgaande post helemaal áf.
Folder of brochure
Het is belangrijk dat u ook beschikt over drukwerk waarin u iets meer over uw bedrijf vertelt. Dit kan met een folder of brochure die u aan uw klanten of relaties kunt geven, of naar potentiële klanten kunt sturen.
Houdt u daarbij aan de volgende richtlijnen:
- Probeer u te richten op wat uw lezers willen weten over uw bedrijf.
- Ga niet te veel in op de technologische details.
- Neem geen informatie op die binnen een jaar verouderd is.
- Kosten en uitvoering
- U kunt kapitalen besteden aan de ontwikkeling van huisstijl, opmaak en tekstschrijvers, maar u kunt ook al voor rond de 500 en 1.500 euro klaar zijn. Informeer dus vooraf, en zorg dat u weet wat u wilt. Drukkosten worden bovendien verhoudingsgewijs lager naarmate de oplage hoger wordt.
Ga als volgt te werk:
- Formuleer in een briefing zo precies mogelijk wat u wilt overbrengen aan uw klanten en welk imago u wilt hebben.
- Spreek met de vormgever en/of tekstschrijver af wat de te ontwikkelen producten zijn: logo’s, briefpapier, brochures en dergelijke.
- Vraag of de vormgever ook de voorbereiding en begeleiding bij uw drukker kan regelen.
- Reken voor de totale productietijd minstens twee tot drie maanden, van briefing tot het moment dat u de spullen in huis hebt.
- Zorg dat bedrijfsnaam, adres, telefoonnummers, website, e-mailadres, KVK-nummer, BTW-nummer en zakelijk rekeningnummer vaststaan voordat de drukker aan het werk gaat. Het vermelden van uw KVK-nummer, BTW-nummer en zakelijk rekeningnummer op uitgaand drukwerk is overigens verplicht.
Denk ook aan de digitale huisstijl
Er wordt steeds meer online, dus digitaal gewerkt. Het hebben van een goed verzorgde website is dan ook een must. Verstuur jij je offertes en facturen ook digitaal? Zorg er dan ook voor dat dit er verzorgd uitziet.
Conclusie
Uw huisstijl is het herkenningsteken van uw bedrijf. Wees uw concurrenten een stapje voor door net dat extra stapje te doen.