Logo maken

6 augustus 2024
Johan Ooms, expert op het gebied van zzp-ondernemers

Door Johan Ooms

Een logo voor zzp’ers: is het belangrijk? Absoluut!

Waarom een logo? Een bedrijfslogo vormt de basis van de visuele identiteit van jouw bedrijf, hoe klein of hoe groot deze ook is. Het onderscheidt je ook van andere zzp’ers en bedrijven in uw branche. Meer nog, startende bedrijven zoals zzp’ers met een eenmanszaak hebben een goede branding nodig om een ​​sterke identiteit op te bouwen – een logo is dan een enorme stap in de goede richting.

Een krachtig logo biedt geloofwaardigheid, professionaliteit en legitimiteit. Dit zijn essentiële kenmerken die een klein bedrijf vanaf het begin moet hebben. Het moet een ontwerp zijn dat fungeert als het gezicht van jouw bedrijf. Het zal centraal staan ​​op al jouw correspondentie, van jouw website tot visitekaartjes, van facturen en offertes tot jouw verpakking – en zo ongeveer alles daartussenin.

Mijn beste tip voor starters en alle zzp'ers?

Beste zzp administratie

Eenvoudig je administratie doen.

Maak als zzp'er slim gebruik van een gemakkelijk boekhoudprogramma zoals het best gewaardeerde e-Boekhouden.nl voor jouw verplichte administratie.

Omdat het zo’n zichtbaar onderdeel van jouw bedrijfsidentiteit is, zal jouw logo, naast jouw bedrijfsnaam, het eerste zijn dat je klanten zullen zien en het is het eerste dat wordt beoordeeld wanneer iemand een aankoopbeslissing neemt. Dus ook een passende bedrijfsnaam hebben is iets om goed over na te denken. Dit moet ook het gevoel van je bedrijf belichamen en makkelijk te onthouden zijn.

Logo maken: Hoe kun je voordelig jouw eigen bedrijfslogo creëren?

Logo maken voorbeeld

Er zijn veel verschillende soorten bedrijfslogo’s mogelijk en ook veel manieren om afbeelding en tekst te combineren. Bij het ontwerpen van een logo voor jouw bedrijf zijn hier enkele tips om te overwegen:

  1. Inspiratie en onderzoek. Bestudeer de logo-ontwerpen van andere bedrijven in jouw branche en denk na over hoe je zich wilt onderscheiden van de concurrentie. Welk aspect van jouw bedrijf wordt niet gecommuniceerd in de logo’s van concurrenten die je juist wel zou willen?
  2. Focus op de boodschap. Bepaal wat je precies wilt overbrengen van jouw bedrijf en op welke doelgroep je probeert te richten.
  3. Hou het simpel. Logo-ontwerpen die strak en beknopt zijn, zijn gemakkelijker te verteren en daardoor beter te onthouden. Door te veel kleur of speciale effecten te vermijden, wordt het belangrijkste aspect van jouw logo benadrukt.
  4. Merkbescherming. Controleer of je ontwerp uniek is en niet inbreuk maakt op bestaande merken. Zorg er ook voor dat je de volledige rechten hebt op alle elementen van je ontwerp, vooral als je onderdelen van derden gebruikt.

Als het gaat om de praktische elementen voor het maken van een eigen bedrijfslogo, heb je een paar basisopties om mee te starten.

Zelf aan de slag

Ben je een zzp’er met ontwerpvaardigheden? Dan kun je proberen jouw logo zelf te ontwerpen. Als basis hiervoor zou je een kant en klaar ontwerp als stockfoto van hoge kwaliteit kunnen kiezen uit een bibliotheek vol met logo-sjablonen. Deze kan dan eventueel worden aangepast aan jouw bedrijfsidentiteit.

Logo-generator gebruiken

Ben je niet zo’n ontwerper maar wil je wel zelf proberen een eigen bedrijfslogo te creëren? Dat kan ook met bijvoorbeeld een online logo-generator. Hiermee genereer je aan de hand van jouw bedrijfsinvoer, duizenden dynamische logo-ontwerpen waaruit je kunt kiezen. Voltooi jou kleuren, lettertypen en lay-outs in de gebruiksvriendelijke logo-editor om ervoor te zorgen dat je precies krijgt wat je wilt.

Tip: Logo-ontwerper inschakelen

Zie je het geheel niet zitten om zelf wat te ontwerpen? Wees onderscheidend en schakel dan een professionele logo-ontwerper in voor het ontwerpen van een logo voor jouw bedrijf. Een professioneel ontworpen, doordacht logo-ontwerp zet niet alleen de toon voor jouw branding, maar zorgt er ook voor dat het zich onderscheidt van de rest. Hun specialiteit is om een visuele identiteit te ontwikkelen die de kernwaarden en persoonlijkheid van een merk op een juiste manier weergeeft.

Conclusie: Streef naar eenvoud

Of je nu zelf één ontwerpt of laat maken door een professionele logo-ontwerper, hou het eenvoudig en overdrijf niet en gebruik het op al je zakelijke correspondentie.

Logo voorbeeld op alle zakelijke correspondentie

Johan Ooms, expert op het gebied van zzp-ondernemers

Johan Ooms

“ik ben zelf alweer enige jaren enthousiast zzp’er en heb ZZPcentrum opgericht om mijn administratieve kennis met tips, tools, checklists en voorbeelden over allerlei aspecten van het zelfstandig ondernemen met u te delen”

Mijn beste tip? Zet zo eenvoudig jouw basisadministratie op

Beste online boekhoudprogramma voor zzp [voorbeeld]

Met e-Boekhouden.nl kan je GRATIS boekhouden!

Gebruik als zzp’er direct vanaf de start een onmisbaar administratiepakket:

  • factureren
  • urenregistratie
  • automatische btw-aangifte
  • koppeling bankrekening
  • gratis hulp en veel meer..

Administratie, het moet… Weet je niet hoe en waar je moet beginnen? Vraag dan gratis op wat een boekhouder kost om jou (op weg) te helpen.

Gerelateerde tips

Businessevent organiseren

Businessevent organiseren

Als zzp’er een businessevent organiseren: 10 tips Het aantal mensen dat als zzp’er werkt is de afgelopen decennia flink gegroeid en zal ook blijven groeien. Veel van deze mensen werken veelal vanuit huis, of op locatie bij klanten. Hoewel zij niet - zoals veel grote...

Lees meer
Facebook Advertising

Facebook Advertising

Hoe werkt Facebook Advertising voor lokale zzp'ers? Facebook Advertising (afgekort FB ads), wat staat voor adverteren op facebook, biedt lokale bedrijven zoals zzp'ers een krachtig instrument om de lokale gemeenschap in de regio te bereiken en hun bedrijf te laten...

Lees meer
Download factuur voorbeeld

Gratis factuur downloads