Logistiek webshops

18 juni 2025
Johan Ooms, expert op het gebied van zzp-ondernemers

Door Johan Ooms

Hoe kleine webshops kunnen profiteren van slimme logistiek

Logistiek klinkt vaak als iets voor grote bedrijven met enorme magazijnen en ingewikkelde systemen. Toch kunnen kleine webshops juist veel voordeel halen uit het slim organiseren van de logistieke processen. Door bewuste keuzes te maken, kunnen ze namelijk niet alleen kosten besparen, maar ook de klanttevredenheid verhogen. Hoe je dit doet? Dat vertellen ik je in deze blog.

Wat is logistiek?

Logistiek is het proces van plannen, uitvoeren en controleren van de efficiënte en effectieve verplaatsing en opslag van goederen, diensten en informatie – van het punt van oorsprong tot het punt van bestemming – met als doel aan de behoeften van de klant te voldoen.

In eenvoudige woorden: Logistiek zorgt ervoor dat de juiste producten, op het juiste moment, op de juiste plaats, in de juiste hoeveelheid en tegen de juiste kosten beschikbaar zijn.

Wat valt er allemaal onder logistiek?

  • Transport: het fysiek verplaatsen van goederen.
  • Opslag: het bewaren van goederen in magazijnen of distributiecentra.
  • Voorraadbeheer: zorgen dat er genoeg (maar niet te veel) voorraad is.
  • Distributie: het verdelen van producten naar verschillende locaties of klanten.
  • Inkoop en productieplanning: het plannen van grondstoffen en productiestappen.

Efficiënt omgaan met opslagruimte

Logistiek webshop uitbesteden

Voor veel kleine webshops is de beschikbare ruimte vaak beperkt. Ze werken vanuit een kleine loods, garage of een zolder. Slim omgaan met deze beschikbare ruimte is daarom essentieel. Een overzichtelijke indeling, duidelijke productlabels en strategisch geplaatste voorraad helpen om sneller te werken. Daarnaast voorkom je fouten.

Ook het bijhouden van de actuele voorraadadministratie maakt het verschil. Met eenvoudige software of een goed ingericht Excel-bestand krijgen eigenaren van een webshop inzicht over wat er op voorraad is. Maar je ziet zo ook wat er bijna op is en welke producten juist blijven liggen. Dit voorkomt dubbele bestellingen en onnodige opslagkosten. Monta is hier bijvoorbeeld een goede oplossing voor.

Uitbesteden zonder de controle te verliezen

Voor sommige webshops is het interessant om logistiek (fulfilment) uit te besteden. Hierbij worden de opslag, het inpakken en verzenden van de orders allemaal overgelaten aan een externe partij. Dit bespaart je tijd en maakt groei ook gemakkelijker. Er zijn ook veel aanbieders die zich specifiek richten op kleinere bedrijven, met flexibele contracten en schaalbare diensten. 

Het is belangrijk dat je als eigenaar van de webshop de controle houdt over de klantbeleving. Goede communicatie en duidelijke afspraken zijn daarbij van belang. Denk ook aan afspraken over de verpakking, levertijden en het afhandelen van de retouren.

Snelle verwerking met slimme tools

Ook zonder grote investeringen kunnen kleine webshops profiteren van automatisering. Eenvoudige tools voor verzendlabels, voorraadbeheer of orderverwerking maken het werk makkelijker en verkleinen de kans op fouten. Sommige systemen kun je direct koppelen met populaire platforms. Met de orderverwerking bij Monta bespaar je zo tijd per bestelling. Dit zorgt uiteindelijk voor meer groei, klantenservice of productontwikkeling.

Kies bewust met het verzenden

Verzenden bestellingen webshop uitbesteden voorbeeld

De keuze van verzendpartner (5 verzendtips om verzendkosten te besparen) is voor kleine webshops vaak niet alleen een kwestie van prijs. Betrouwbaarheid, flexibiliteit en klantgerichtheid zijn net zo belangrijk. Sommige aanbieders hebben aantrekkelijke tarieven bij kleine aantallen verzenden of maken het mogelijk om pakketten bij een lokaal afleverpunt af te geven in plaats van ze te laten afhalen.

Retouren beheersbaar houden

Voor kleine webshops kunnen retourzendingen veel impact hebben op de tijd, klanttevredenheid en marge. Door vooraf duidelijk foto’s en informatie te geven over de maten, materialen en het gebruik, kun je retouren deels voorkomen. Een duidelijke retourprocedure helpt om retouren snel en efficiënt te verwerken.

Johan Ooms, expert op het gebied van zzp-ondernemers

Johan Ooms

“ik ben zelf alweer enige jaren enthousiast zzp’er en heb ZZPcentrum opgericht om mijn administratieve kennis met tips, tools, checklists en voorbeelden over allerlei aspecten van het zelfstandig ondernemen met u te delen”

Mijn beste tip? Zet zo eenvoudig jouw basisadministratie op

Beste online boekhoudprogramma voor zzp gebruiken

Met e-Boekhouden.nl kan je GRATIS boekhouden!

Gebruik als zzp’er direct vanaf de start een onmisbaar administratiepakket:

  • factureren
  • urenregistratie
  • automatische btw-aangifte
  • koppeling bankrekening
  • gratis hulp en veel meer..

Administratie, het moet… Weet je niet hoe en waar je moet beginnen? Vraag dan gratis op wat een boekhouder kost om jou (op weg) te helpen.

Gerelateerde tips

Verpakkingsmateriaal webshop

Verpakkingsmateriaal webshop

Verpakkingsmateriaal voor webshopeigenaren: een uitgebreide gids Als webshopeigenaar heb je te maken met vele facetten van het runnen van je bedrijf, van productinkoop tot klantenservice. Een cruciaal aspect dat vaak over het hoofd wordt gezien, is de keuze van...

Lees meer
Pakket versturen

Pakket versturen

Hoe verstuur je een pakket en hoe zit het met de verzendkosten? Als eigenaar van een webshop heb je ongetwijfeld veel tijd besteed aan het inrichten van de webwinkel en het uitzoeken van de juiste prijs voor jouw producten. Maar heb je ook nagedacht over de kosten om...

Lees meer
Download factuur voorbeeld

Gratis factuur downloads