Pakket versturen

25 oktober 2021
Johan Ooms, expert op het gebied van zzp-ondernemers

Johan Ooms

Hoe verstuur je een pakket en hoe zit het met de verzendkosten?

Als eigenaar van een webshop hebt u ongetwijfeld veel tijd besteed aan het inrichten van de webwinkel en het uitzoeken van de juiste prijs voor uw producten. Maar heeft u ook nagedacht over de kosten om uw product bij de klant te bezorgen en hoe u de bestelling gaat versturen? Ook de hieraan gekoppelde btw als omzetbelasting over het pakket is een belangrijk onderdeel om op te letten.

Het hebben van een efficiënt verzendsysteem is erg belangrijk voor het succes of falen van een online webwinkel. Veel shoppers cancelen bijvoorbeeld de bestelling als gevolg van een te lange levertijd of wanneer er extra kosten aan verbonden zijn om het pakket te versturen.

Tegenwoordig zijn veel bedrijven gespecialiseerd in het bezorgen van pakketten. Samen met PostNL zijn DHL, DPD, GLS en UPS de grootste postbedrijven in Nederland. Ieder postbedrijf hanteert zijn eigen tarieven voor het bezorgen van uw pakketten. Dit is altijd op basis van het pakketgewicht, aantal bestellingen, pakketformaat, bestemming, bezorgdag en ook de wijze van aflevering. Het kan dus een uitdaging zijn om de pakketvervoerder te kiezen die de goedkoopste en betrouwbaarste verzending biedt voor u als kleine bedrijf.

Consumenten hebben een hekel aan verzendkosten betalen, ik ook. Aangezien verzendkosten de grootste kostenpost van webshops zijn, loont het dan ook om hier zo slim mogelijk mee om te gaan. Zo kunt u overwegen om de producten iets duurder te maken om zo de verzendkosten te kunnen verlagen. Ook kunt u een gratis verzenddrempel instellen en zo het gemiddelde orderbedrag verhogen, dus meer verkopen.

Denk ook goed na over de verpakking!

Als webwinkel verstuur je kleine bestellingen met briefpost en een pakket met pakketpost. Hierbij is het ook belangrijk om je merk uit te stralen in de verpakking hiervan. Denk dan aan verzorgd inpakken in bijvoorbeeld cellofaan zakjes voor extra bescherming. Ook de verzenddoos verdient de aandacht, zodat deze goed aansluit bij het type bestelling dat verzonden moet worden. Daarnaast moet u rekening houden met de kosten van extra opvulmaterialen mocht dit nodig zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan papieren demping, luchtkussens of schuim. Want het is belangrijk om ervoor te zorgen dat uw product in goede staat aankomt.

Tip! Stuur een leuke attentie of een bedankkaartje mee met de bestelling! Klanten zullen dit waarderen.

Hoe zit het met de verzendkosten en de btw?

We betalen allemaal btw bij elk artikel of product dat we kopen of dienst die we afnemen. De afkorting btw staat voor ‘belasting over toegevoegde waarde’. In Nederland hebben we verschillende soorten btw-tarieven. Afhankelijk van de producten die u verkoopt, berekent u een percentage van 0%, 9% of 21% door aan uw klanten. Als u verzendkosten aan uw klant berekent, moet de klant hier ook btw over betalen. 

Als u voor het versturen van een pakket extra verzendkosten gaat berekenen, dan is het btw-tarief van de verzendkosten gelijk aan die van uw producten. Zijn uw producten met het hoge btw-tarief belast, dan geldt dit ook voor de verzendkosten. Staan er echter goederen met verschillende btw-tarieven op de factuur, dan past u het percentage van het hoogst gebruikte btw-tarief toe. Zijn uw producten vrij van omzetbelasting? Dan hoeft u over de verzendkosten ook geen btw te berekenen.

Hoe ga ik de btw over de verzendkosten aftrekken en afdragen?

Als u aan het vervoersbedrijf btw hebt betaald over de verzendkosten van het pakket, dan kunt u deze btw aftrekken als voorbelasting. Deze btw wordt dan afgetrokken van de btw die je over je omzet moet gaan betalen bij uw btw-aangifte.

Aan de andere kant betaalt de consument over het hele factuurbedrag van de bestelling btw. Hierin zit ook btw over de verzendkosten bij inbegrepen. Deze door de consument betaalde omzetbelasting dient u weer volledig af te dragen aan de Belastingdienst.

Hoe ga je de betalingen (en de btw) van de bestellingen verwerken?

Administratiepakket voor eenvoudig boekhouden

Wanneer u de betaling van een bestelling verwerkt, stuurt u uw klant een factuur van de transactie per e-mail. Zo kunt u bijvoorbeeld een koppeling met een administratiepakket maken, wat betekent dat elke keer dat een nieuwe klant in uw webshop betaalt, u hem een ​​factuur voor zijn aankoop kunt sturen. Door gebruik te maken van een administratiepakket worden de betalingen en de btw ook gelijk verwerkt in de boekhouding. Belangrijk is om vanaf de start van je eenmanszaak een correcte administratie bij te houden. Dit is ook verplicht, denk er dus ook goed over na hoe u de administratie gaat opzetten.

Johan Ooms, expert op het gebied van zzp-ondernemers

Johan Ooms

” ik ben zelf alweer een aantal jaren enthousiast zzp’er en heb ZZPcentrum opgericht om mijn administratieve kennis met informatie, tips, downloads en voorbeelden over allerlei aspecten van het zelfstandig ondernemen met u te delen “

Mijn beste tip? Zet zo eenvoudig jouw basisadministratie op

Online boekhoudprogramma

Gratis factureren!

Start gelijk goed als zzp’er en maak gebruik van een administratiepakket:

  • factureren
  • urenregistratie
  • automatische btw-aangifte
  • koppeling bankrekening
  • gratis hulp en veel meer..

Is boekhouden echt niets voor jouw? Vraag dan vrijblijvend wat een boekhouder kost om jou op weg te helpen.

Gerelateerde tips

Geen Resultaten Gevonden

De pagina die u zocht kon niet gevonden worden. Probeer uw zoekopdracht te verfijnen of gebruik de bovenstaande navigatie om deze post te vinden.

Download factuur voorbeeld
Gratis factuur download