Hoe verstuur je een pakket en hoe zit het met de verzendkosten?
Als eigenaar van een webshop heb je ongetwijfeld veel tijd besteed aan het inrichten van de webwinkel en het uitzoeken van de juiste prijs voor jouw producten. Maar heb je ook nagedacht over de kosten om jouw product bij de klant te bezorgen en hoe je de bestelling gaat versturen? Ook de hieraan gekoppelde btw als omzetbelasting over het pakket is een belangrijk onderdeel om op te letten.
Mijn beste tip voor alle zzp'ers?
- Mijn review: 4.9 / 5
- Mijn review: 4.8 / 5
- Mijn review: 4.8 / 5
Het hebben van een efficiënt verzendsysteem is erg belangrijk voor het succes of falen van een online webwinkel. Veel shoppers cancelen bijvoorbeeld de bestelling als gevolg van een te lange levertijd of wanneer er extra kosten aan verbonden zijn om het pakket te versturen.
Tegenwoordig zijn veel bedrijven gespecialiseerd in het bezorgen van pakketten. Samen met PostNL zijn DHL, DPD, GLS en UPS de grootste postbedrijven in Nederland. Ieder postbedrijf hanteert zijn eigen tarieven voor het bezorgen van uw pakketten. Dit is altijd op basis van het pakketgewicht, aantal bestellingen, pakketformaat, bestemming, bezorgdag en ook de wijze van aflevering. Het kan dus een uitdaging zijn om de pakketvervoerder te kiezen die de goedkoopste en betrouwbaarste verzending biedt voor jou als kleine bedrijf.
Consumenten hebben een hekel aan verzendkosten betalen, ik ook. Aangezien verzendkosten de grootste kostenpost van webshops zijn, loont het dan ook om hier zo slim mogelijk mee om te gaan. Zo kun je overwegen om de producten iets duurder te maken om zo de verzendkosten te kunnen verlagen. Ook kun je een gratis verzenddrempel instellen en zo het gemiddelde orderbedrag verhogen, dus meer verkopen.
Denk ook goed na over de verpakking!
Als webwinkel verstuur je kleine bestellingen met briefpost en een pakket met pakketpost. Hierbij is het ook belangrijk om je merk uit te stralen in de verpakking hiervan. Denk dan aan verzorgd inpakken in bijvoorbeeld cellofaan zakjes voor extra bescherming. Ook de verzenddoos verdient de aandacht, zodat deze goed aansluit bij het type bestelling dat verzonden moet worden. Daarnaast moet je rekening houden met de kosten van extra opvulmaterialen mocht dit nodig zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan papieren demping, luchtkussens of schuim. Want het is belangrijk om ervoor te zorgen dat jouw product in goede staat aankomt.
Tip! Stuur een leuke attentie of een bedankkaartje mee met de bestelling! Klanten zullen dit waarderen.
Hoe zit het met de verzendkosten en de btw?
We betalen allemaal btw bij elk artikel of product dat we kopen of dienst die we afnemen. De afkorting btw staat voor ‘belasting over toegevoegde waarde’. In Nederland hebben we verschillende soorten btw-tarieven. Afhankelijk van de producten die je verkoopt, bereken je een percentage van 0%, 9% of 21% door aan jouw klanten. Als je verzendkosten berekent, moet de klant hier ook btw over betalen.
Als je voor het versturen van een pakket extra verzendkosten gaat berekenen, dan is het btw-tarief van de verzendkosten gelijk aan die van jouw producten. Zijn jouw producten met het hoge btw-tarief belast, dan geldt dit ook voor de verzendkosten. Staan er echter goederen met verschillende btw-tarieven op de factuur, dan pas je het percentage van het hoogst gebruikte btw-tarief toe. Zijn jouw producten vrij van omzetbelasting? Dan hoef je over de verzendkosten ook geen btw te berekenen.
Hoe ga ik de btw over de verzendkosten aftrekken en afdragen?
Als je aan het vervoersbedrijf btw hebt betaald over de verzendkosten van het pakket, dan kun je deze btw aftrekken als voorbelasting. Deze btw wordt dan afgetrokken van de btw die je over je omzet moet gaan betalen bij jouw btw-aangifte.
Aan de andere kant betaalt de consument over het hele factuurbedrag van de bestelling btw. Hierin zit ook btw over de verzendkosten bij inbegrepen. Deze door de consument betaalde omzetbelasting dien je weer volledig af te dragen aan de Belastingdienst.
Hoe ga je de betalingen (en de btw) van de bestellingen verwerken?
Wanneer je de betaling van een bestelling verwerkt, stuur je jouw klant een factuur van de transactie per e-mail. Zo kun je bijvoorbeeld een koppeling met een administratiepakket maken, wat betekent dat elke keer dat een nieuwe klant in jouw webshop betaalt, je hem een factuur voor zijn aankoop kunt sturen.
Door gebruik te maken van een administratiepakket worden de betalingen en de btw ook gelijk verwerkt in de boekhouding. Belangrijk is om vanaf de start van je eenmanszaak een correcte administratie bij te houden. Dit is ook verplicht, denk er dus ook goed over na hoe je de administratie gaat opzetten.