Bedrijfsafval

12 april 2023
Johan Ooms, expert op het gebied van zzp-ondernemers
Johan Ooms

Hoe regel je bedrijfsafval in een gedeelde kantoorruimte?

Als je een kantoorruimte deelt met andere bedrijven, is het belangrijk om afspraken te maken over het beheer van het bedrijfsafval. Het is niet alleen belangrijk om de veiligheid en hygiëne in de gedeelde ruimte te waarborgen, ook voorkomt dit bijvoorbeeld irritaties. Hoe kun je dit aanpakken? Hieronder enkele tips voor een soepele regeling van bedrijfsafval in gedeelde kantoorruimtes!

Maak duidelijke afspraken

Het is belangrijk om duidelijke afspraken te maken met de andere bedrijven of freelancers. Spreek bijvoorbeeld af wie er verantwoordelijk is voor welk afval en hoe het afval wordt weggegooid. Wissel bijvoorbeeld deze taak af om de week, of laat één iemand het regelen voor een financiële compensatie. Welke aanpak je ook besluit te kiezen, het is belangrijk dat het wordt vastgelegd. Beschrijf ze in een gezamenlijk document en zorg ervoor dat alle partijen dit ondertekenen. Op deze manier is voor iedereen duidelijk wat er van hen verwacht wordt, en kan niemand er onderuit komen.

Vuilnisbakken in kantoor

Zorg ervoor dat er voldoende afvalbakken aanwezig zijn in de gedeelde kantoorruimte en dat deze bakken geschikt zijn voor het type afval dat erin wordt gegooid. Plaats de bakken op strategische plekken, zodat ze gemakkelijk bereikbaar zijn voor alle aanwezigen. Maar afspraken over wanneer ze geleegd worden, zodat ze niet overvol raken. Door dit regelmatig te doen ontstaat er ook geen stank in het kantoor.

Afspraken maken over recycling

Recycle bedrijfsafval voor het milieu

Beslis van tevoren of jullie kantoorruimte aan recycling doet, en welk afval je wilt scheiden. Als je afval wilt scheiden, zorg dan dat er recycling mogelijkheden zijn in de gedeelde kantoorruimte en dat het duidelijk aangegeven staat wat er gerecycled wordt en waar. Plaats bijvoorbeeld aparte bakken voor papier, plastic en glas met bordjes erop. Hiermee wordt het milieu beschermd en kunnen jullie kosten voor afvalbeheer worden verlaagd.

Een extern bedrijf inschakelen

Als het regelen van het bedrijfsafval te ingewikkeld is, is het een goed idee om een professioneel bedrijf in te schakelen dat gespecialiseerd is in afvalbeheer. Deze bedrijven kunnen helpen bij het kiezen van de juiste afvalbakken, het legen van de bakken en het recyclen van het afval. Natuurlijk zorgen zij ook voor de afvoer van het afval. Zorg ervoor dat de kosten van het bedrijf worden verdeeld over alle partijen die in het kantoorgebouw gebruik maken van de afvalbakken.

Rolcontainers huren

Rolcontainer bedrijfsafval

Het huren van rolcontainers is een goede oplossing voor grote kantoren die veel afval produceren. Rolcontainers zijn er in verschillende maten en zijn geschikt voor verschillende soorten afval, zoals restafval, papier, plastic en glas. Door het huren van rolcontainers wordt het afvalbeheer gemakkelijker en efficiënter, omdat de containers regelmatig worden geleegd door het verhuurbedrijf. Je hoeft je dus geen zorgen te maken over het transport en de verwerking van het afval, omdat dit wordt geregeld door het verhuurbedrijf. Rolcontainers huren is dus een handige optie voor bedrijven die veel afval produceren en hun afval efficiënt willen uitbesteden.

Als je wilt weten hoe dit gaat met de afvalbelasting, bekijk dan dit artikel.

Het beheren van bedrijfsafval in een gedeelde kantoorruimte vereist een gezamenlijke aanpak. Het is belangrijk om duidelijke afspraken te maken over de taakverdeling met betreft het afval. Als het regelen van het bedrijfsafval te ingewikkeld is, is het een goed idee om een professioneel bedrijf in te schakelen, of een rolcontainer te overwegen. Door deze tips kan de veiligheid en hygiëne in de gedeelde kantoorruimte worden gewaarborgd, en wordt het een prettigere omgeving voor iedereen!

Johan Ooms, expert op het gebied van zzp-ondernemers

Johan Ooms

“ik ben zelf alweer een aantal jaren enthousiast zzp’er en heb ZZPcentrum opgericht om mijn administratieve kennis met informatie, tips, downloads en voorbeelden over allerlei aspecten van het zelfstandig ondernemen met u te delen”

Mijn beste tip? Zet zo eenvoudig jouw basisadministratie op

Online boekhoudprogramma

Met e-Boekhouden.nl kan je GRATIS factureren!

Start gelijk goed als zzp’er en maak gebruik van een administratiepakket:

  • factureren
  • urenregistratie
  • automatische btw-aangifte
  • koppeling bankrekening
  • gratis hulp en veel meer..

Is boekhouden echt niets voor jouw? Vraag dan vrijblijvend wat een boekhouder kost om jou hiermee op weg te helpen.

Gerelateerde tips

Verlichting werkplek

Verlichting werkplek

Het juiste licht op je werkplek: hoe zorg je daarvoor? Ergonomie is cruciaal op je werkplek, zeker als je er de hele dag moet werken. Als zzp’er is het je eigen verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat je op een gezonde manier kunt werken op je werkplek. Dat...

Lees meer
Internet abonnement vergelijken

Internet abonnement vergelijken

Voordeligste internet abonnement vinden Zowel grote bedrijven als 'kleine' zzp'ers met een eenmanszaak hebben baat bij een snel en betrouwbaar internet abonnement. Je hebt het immers nodig voor tal van zaken, van de boekhouding tot communiceren met klanten en het...

Lees meer
Download factuur voorbeeld

Gratis factuur downloads