Het werken als zzp’er of freelancer vanuit huis heeft een aantal grote voordelen maar er zijn ook een aantal valkuilen. In dit artikel een aantal simpele tips die je als zzp’er met een eenmanszaak kunt gebruiken als je vanuit huis werkt of van plan bent om dit te gaan doen.
Mijn beste tip?
Een onmisbare tool voor starters en alle zzp'ers:1. Taalgebruik is belangrijk
Vertel je klanten en andere mensen dat je vanuit een kantoor aan huis werkt. Veel ondernemers zeggen tegen hun klanten ‘ ik werk vanuit huis’. Het eerste komt gewoon professioneler over. Daarnaast komt ‘ik werk vanuit huis’ ook zo over dat je op freelance basis in je vrije tijd er iets bij doet. Nee, je bent professioneel ondernemer! Dus straal dat ook uit.
2. Kleding waarbij je jezelf prettig voelt
Sommige mensen vinden het prettig om representatief gekleed te zijn ook al zetten ze de hele dag geen stap buiten het huis. Zorg er voor dat je kleren aantrekt waar je jezelf prettig bij voelt. Casual is ook goed, maar bedenk wel dat de mogelijkheid altijd bestaat dat je misschien toch een klant te woord moet staan.
3. Spreek min. elke dag (af) met 1 of meerdere collega’s
Lange stiltes kunnen je nerveus maken, hangt er natuurlijk ook vanaf hoe je hier zelf mee omgaat. Na een paar dagen zou je je wel eens als een ‘kind op kamp’ kunnen gaan voelen. Bezorgd over dat je hele familie er vandoor is gegaan zonder jou iets te vertellen’. Het is prettig om af en toe even met iemand af te spreken (lunch).
4. Ga eens even winkelen, krant lezen of op internet surfen
Even een kleine boodschap doen in je lunchpauze, de krant lezen of je social networks bijhouden op internet zijn dingen die de dag af en toe even kunnen breken. Niemand kan 8 uur achtereen werken zonder pauze of onderbreking. Neem om de 3 uur even een pauze.
5. Leg je kinderen duidelijk de regels uit
Om jezelf te focussen en de rust te gunnen die je nodig hebt om je werk goed te doen zul je jouw kinderen moeten duidelijk moeten uitleggen dat wanneer de deur van je kantoor dicht is, ze je niet mogen storen voor onbelangrijke dingen.
6. Je eigen werktijden indelen is soms ideaal maar…
Het indelen van je eigen werktijden is 1 van de grote voordelen als je een kantoor aan huis hebt. Maar tevens ook een valkuil. Stel dat je het fijn vind om heel vroeg op te staan en van 4 uur ’s ochtends tot 13 uur ’s middags werkt, zullen je dagen toch nog heel vermoeiend en lang worden. Want voor de meeste van je klanten is de dag niet om 13 uur om. Dus het kan regelmatig voorkomen dat je na 13 uur ook nog werkt. Dit is niet erg, maar het is niet verstandig om hier een gewoonte van te maken. Dus zorg ook dat je jouw werktijden zo indeelt op momenten dat de wereld jouw werk nodig heeft.
7. Neem meerdere telefoonnummers
Het is slim om meerdere telefoonnummers te nemen, bijvoorbeeld 1 nummer voor je werk en 1 voor je familie (privé). Zo voorkom je dat je kinderen de telefoon opnemen terwijl er een klant voor jou belt.
Zorg als laatste voor een comfortabele werkplek!