Wat is het verschil tussen SEO-vriendelijke en gebruiksvriendelijke teksten?
Met het toepassen van de juiste contentstrategie vergroot je vindbaarheid van je website, maar hoe doe je dat goed, zodat het werkt? Een van de grootste uitdagingen waarmee tekstschrijvers, bloggers en content marketeers worden geconfronteerd, is het schrijven van inhoud die is geoptimaliseerd voor zoekmachines, maar die ook mensen aanspreekt.
Als je jouw websitebezoek wilt opbouwen, zul je slimmer moeten worden met de inhoud van jouw website, ook wel de content genoemd. De belangrijkste manier om dit te bereiken is met een contentstrategie. Voor deze contentstrategie worden dan de beste teksten geschreven.
Wat houden deze teksten in?
De inhoud die je voor jouw gebruikers schrijft, of laat schrijven, wordt gebruiksvriendelijk genoemd, terwijl de inhoud die je voor de zoekmachine schrijft, SEO-vriendelijk wordt genoemd.
Kort gezegd betekent SEO-vriendelijk dat de zoekmachines elke pagina op de website efficiënt kunnen crawlen, de inhoud effectief kunnen interpreteren en deze in hun database kunnen indexeren. SEO-vriendelijke inhoud is waarin trefwoorden gemakkelijk kunnen worden ingevoegd, terwijl gebruiksvriendelijke inhoud gemakkelijk leesbaar en begrijpelijk is voor de gebruiker of lezer op zijn gemak. Voor SEO-vriendelijkheid zullen uitgevers de inhoud aanpassen en soms kan deze onvriendelijk worden. Dit is een van de meest veelgemaakte SEO-fouten in de content.
SEO is belangrijk voor je website. Lees dit artikel verder om meer te weten te komen over beste contentstrategie met de verschillen tussen SEO-vriendelijke en gebruiksvriendelijke teksten.
Wat zijn de verschillen?
SEO teksten laten schrijven is gunstig, maar het is belangrijk om het verschil tussen SEO-vriendelijke en gebruiksvriendelijke teksten te begrijpen. Hieronder worden de grootste verschillen beschreven.
1. Een geoptimaliseerde pagina heeft zorgvuldig onderzochte en geteste pagina titels en beschrijvingen die goed presteren in zoekmachines. Een vriendelijke pagina heeft goed geschreven unieke paginatitels en beschrijvingen die de pagina eenvoudig en nauwkeurig uitleggen.
2. Een geoptimaliseerde pagina heeft inhoud die zorgvuldig is geschreven om sleutelzinnen op te nemen die, op basis van onderzoek, de site zullen helpen om bezoekers beter te converteren. Een vriendelijke pagina heeft inhoud die zorgvuldig is geschreven om duidelijk en begrijpelijk te zijn voor een zo breed mogelijk publiek.
3. Een geoptimaliseerde pagina is ontworpen om bezoekers te beïnvloeden om navigatiepaden te volgen die hen ertoe aanzetten conversietaken uit te voeren: verkoop, registraties of verkoopvragen. Een gebruiksvriendelijke tekst heeft ervoor gezorgd dat alle navigatiepaden door een zoekmachine kunnen worden gevolgd om er zeker van te zijn dat alle belangrijke pagina’s kunnen worden geïndexeerd.
4. Een geoptimaliseerde site is het resultaat van maanden of jaren onderzoek naar wat de beste resultaten oplevert voor site bezoeken en conversies gecombineerd. Een vriendelijke site is het product van een ontwikkelingsproces dat rekening heeft gehouden met alle technologische problemen die de relevantie van het zoeken kunnen verminderen.
5. Een geoptimaliseerde site is het resultaat van uitgebreid onderzoek. Het vereist een statistische basis die het gebruikersgedrag bijhoudt. Een vriendelijke site is het resultaat van technische expertise die zorgvuldig rekening houdt met de vele problemen die optimalisatie in de weg kunnen staan.
Hoe je jouw content ook SEO-vriendelijk maakt
Om de veel gemaakte SEO-fouten in de content te voorkomen, zijn hier een aantal tips om jouw content SEO-vriendelijk te maken:
Gebruik koppen en subkoppen
Het gebruik van koppen en subheaders doet verschillende dingen voor SEO. Ten eerste maakt het jouw schrijven makkelijk te skimmen en daarom gemakkelijker leesbaar voor jouw lezers. Mensen zijn meer geneigd om dingen te delen die gemakkelijk te lezen zijn.
Koppelingen naar eerdere inhoud toevoegen
Een van de manieren waarop zoekmachines inhoud rangschikken, is door het aantal backlinks dat ze krijgen. Goede inhoud heeft de neiging om veel backlinks te krijgen, zowel extern als intern.
Optimaliseer jouw afbeeldingen
Afbeeldingen zijn essentieel om jouw inhoud interessant en deelbaar te maken. Mensen kopen veel vaker bij een bedrijf waarvan de website aantrekkelijke en relevante foto’s heeft. Je kunt de foto’s optimaliseren door trefwoorden toe te voegen aan de afbeeldingsbestanden en de ALT-tags te verstrekken.
Wellicht zullen zoekmachines, als je deze tips voor de beste contentstrategie toepast op de content van jouw website, gaan waarderen!