SEO om hoger in Google te komen

17 mei 2023
Johan Ooms, expert op het gebied van zzp-ondernemers

Door Johan Ooms

Wat is SEO?

SEO staat als Engelse afkorting voor ‘Search Engine Optimization’, in het Nederlands is dit ‘zoekmachine optimalisatie’. Dit is een proces om de vindbaarheid van jouw bedrijfswebsite voor relevante zoekopdrachten te vergroten. Gevonden worden in Google dus.

Hoe beter jouw website zichtbaar wordt in de zoekresultaten van zoekmachines, hoe groter de kans dat er potentiële en bestaande klanten op jouw bedrijfswebsite of webshop terecht komen. Dit kunnen dan nieuwe opdrachten worden en dat is wat je wil.

Belangrijk is dus dat jouw website op een hoge, zo niet hoogste, positie terecht komt in de zoekresultaten. Maar hoe doe je dat?

Voorbeeld van gevonden worden in Google

In bekende zoekmachines zoals Google of Bing, staan ​​op de resultatenpagina vaak eerst de betaalde advertenties bovenaan de pagina, daarna gevolgd door de reguliere resultaten, dit noemen ze organische zoekresultaten. Als we bijvoorbeeld een eenmanszaak willen starten als zzp’er en we willen hier graag eerst wat informatie over vinden, dan typen we ‘starten als zzp’ in de zoekmachine.

Als organisch resultaat krijgen we dan mijn website zzp-centrum.nl op de eerste plaats, direct onder de betaalde zoekresultaten. Dat is dè gratis positie waar we gevonden willen worden in Google:

Website met SEO in zoekresultaten

Hoe word ik gevonden in google?

Dit begint dus met SEO. SEO is een fundamenteel onderdeel van digitale marketing omdat mensen steeds meer en gerichter zoekopdrachten uitvoeren in zoekmachines. Dit is vaak om informatie over producten en diensten te vinden en deze eventueel te kopen. Een betere vindbaarheid en een hogere positie in de zoekresultaten dan jouw concurrentie zal een positieve impact hebben op jouw bedrijfsresultaten.

De online concurrentie is heviger dan ooit, en als je dus wilt dat jouw website beter presteert dan jouw concurrent, dan zult je eerst moeten begrijpen hoe zoekmachines werken. Voorts zullen er verschillende SEO-technieken moeten worden toegepast om de website voor zoeken te optimaliseren. Omdat zoekmachine optimalisatie (SEO) een enorm breed vakgebied is, is dit het werk van een SEO specialist. Dit zijn specialisten die er voor kunnen zorgen dat:

  • jouw website zo hoog mogelijk scoort in de gratis zoekresultaten
  • de goede content met de juiste zoekwoorden aansluit op de behoefte van jouw klanten
  • jouw website conversiegerichter gaat worden en zo de omzet verhogen

Wil je dit graag? Dan doe je er dus goed aan om te investeren in SEO, door een SEO specialist in te schakelen.

Koop geen ‘kat in de zak’

Aan zoekmachine optimalisatie hangt natuurlijk wel een prijskaartje. Hoeveel dit kost zal van verschillende factoren afhangen. Van belang is wat jouw wensen zijn, hoe klein of hoe groot je al bent en in welke branche je werkzaam bent. Je kunt er dan voor kiezen om een SEO-specialist eenmalig jouw website te laten analyseren en te adviseren en deze dan per uur betalen.

Het gemiddelde SEO-tarief zal hierbij variëren van tussen de € 75 en € 125 per uur. Ook is een pakket mogelijk waarbij een SEO-specialist je op weg helpt en blijft helpen door regelmatig verbeteringen door te voeren. Gemiddeld zullen de aangeboden SEO-pakketten beginnen bij € 350 per maand voor een kleine website met weinig pagina’s. Voor een website in een hevig concurrerende markt zal je vanaf € 800 per maand gaan betalen.

Maar pas op, sommige SEO-bureaus maken misbruik van het gebrek aan kennis over SEO onder ondernemers. Ze bieden vaak goedkope pakketten aan en doen grote beloftes. Beloftes die ze maar kort of zelfs helemaal niet na kunnen komen. Dus als ze je SEO-pakketten van 50 tot 100 euro per maand aanbieden, dan kunt je jouw vraagtekens erbij zetten of je dit verder zal gaan helpen.

Adverteren op Facebook

Het gebruik van Facebook Advertising kan een waardevolle aanvulling zijn op je SEO-strategie. Niet alleen grote bedrijven, maar ook zeker zzp’ers kunnen hiermee profiteren van de mogelijkheden die Facebook Advertising biedt om je online zichtbaarheid te vergroten.

Door gerichte advertenties in te zetten op Facebook, kun je specifieke doelgroepen bereiken en verkeer naar je website genereren. Dit kan helpen om de algehele SEO-prestaties van je bedrijf te verbeteren door meer bezoekers en potentiële klanten aan te trekken.

Het combineren van Facebook Advertising met een doordachte SEO-strategie kan leiden tot een versterkte online aanwezigheid en betere resultaten voor bedrijven en zzp’ers. Het is belangrijk om beide marketingkanalen effectief in te zetten om het maximale rendement uit je online activiteiten te halen.

Goede zaken en succes met de vindbaarheid van jouw website!

Tip: Combineer online en offline marketing op een succesvolle manier

Johan Ooms, expert op het gebied van zzp-ondernemers

Johan Ooms

“ik ben zelf alweer enige jaren enthousiast zzp’er en heb ZZPcentrum opgericht om mijn administratieve kennis met tips, tools, checklists en voorbeelden over allerlei aspecten van het zelfstandig ondernemen met u te delen”

Mijn beste tip? Zet zo eenvoudig jouw basisadministratie op

Beste online boekhoudprogramma voor zzp [voorbeeld]

Met e-Boekhouden.nl kan je GRATIS boekhouden!

Gebruik als zzp’er direct vanaf de start een onmisbaar administratiepakket:

  • factureren
  • urenregistratie
  • automatische btw-aangifte
  • koppeling bankrekening
  • gratis hulp en veel meer..

Administratie, het moet… Weet je niet hoe en waar je moet beginnen? Vraag dan gratis op wat een boekhouder kost om jou (op weg) te helpen.

Gerelateerde tips

Logo maken

Logo maken

Een logo voor zzp'ers: is het belangrijk? Absoluut! Waarom een logo? Een bedrijfslogo vormt de basis van de visuele identiteit van jouw bedrijf, hoe klein of hoe groot deze ook is. Het onderscheidt je ook van andere zzp'ers en bedrijven in uw branche. Meer...

Lees meer
Businessevent organiseren

Businessevent organiseren

Als zzp’er een businessevent organiseren: 10 tips Het aantal mensen dat als zzp’er werkt is de afgelopen decennia flink gegroeid en zal ook blijven groeien. Veel van deze mensen werken veelal vanuit huis, of op locatie bij klanten. Hoewel zij niet - zoals veel grote...

Lees meer
Download factuur voorbeeld

Gratis factuur downloads