Wat is SEO?
SEO staat als Engelse afkorting voor ‘Search Engine Optimization’, in het Nederlands is dit ‘zoekmachine optimalisatie’. Dit is een proces om de vindbaarheid van uw bedrijfswebsite voor relevante zoekopdrachten te vergroten. Gevonden worden in Google dus. Hoe beter uw website zichtbaar wordt in de zoekresultaten van zoekmachines, hoe groter de kans dat er potentiële en bestaande klanten op uw bedrijfswebsite of webshop terecht komen. Dit kunnen dan nieuwe opdrachten worden en dat is wat u wil. Belangrijk is dus dat uw website op een hoge, zo niet hoogste, positie terecht komt in de zoekresultaten.
Voorbeeld van gevonden worden in Google
In bekende zoekmachines zoals Google of Bing, staan op de resultatenpagina vaak eerst de betaalde advertenties bovenaan de pagina, daarna gevolgd door de reguliere resultaten, dit noemen ze organische zoekresultaten. Als we bijvoorbeeld een eenmanszaak willen starten als zzp’er en we willen hier graag eerst wat informatie over vinden, dan typen we ‘starten als zzp’ in de zoekmachine. Als organisch resultaat krijgen we dan mijn website zzp-centrum.nl op de eerste plaats, direct onder de betaalde zoekresultaten. Dat is dè gratis positie waar we gevonden willen worden in Google:

Hoe word ik gevonden in google?
Dit begint dus met SEO. SEO is een fundamenteel onderdeel van digitale marketing omdat mensen steeds meer en gerichter zoekopdrachten uitvoeren in zoekmachines. Dit is vaak om informatie over producten en diensten te vinden en deze eventueel te kopen. Een betere vindbaarheid en een hogere positie in de zoekresultaten dan uw concurrentie zal een positieve impact hebben op uw bedrijfsresultaten.
De online concurrentie is heviger dan ooit, en als u dus wilt dat uw website beter presteert dan uw concurrent, dan zult u eerst moeten begrijpen hoe zoekmachines werken. Voorts zullen er verschillende SEO-technieken moeten worden toegepast om de website voor zoeken te optimaliseren. Omdat zoekmachine optimalisatie (SEO) een enorm breed vakgebied is, is dit het werk van een SEO specialist. Dit zijn specialisten die er voor kunnen zorgen dat:
- uw website zo hoog mogelijk scoort in de gratis zoekresultaten
- de goede content met de juiste zoekwoorden aansluit op de behoefte van uw klanten
- uw website conversiegerichter gaat worden en zo de omzet verhogen
Wilt u dit? Dan doet u er dus goed aan om te investeren in SEO, door een SEO specialist in te schakelen.
Koop geen ‘kat in de zak’
Aan zoekmachine optimalisatie hangt natuurlijk wel een prijskaartje. Hoeveel dit kost zal van verschillende factoren afhangen. Van belang is wat uw wensen zijn, hoe klein of hoe groot u al bent en in welke branche u werkzaam bent. U kunt er dan voor kiezen om een SEO-specialist eenmalig uw website te laten analyseren en te adviseren en deze dan per uur betalen. Het gemiddelde tarief zal hierbij variëren van tussen de € 75 en € 125 per uur. Ook is een pakket mogelijk waarbij een SEO-specialist u op weg helpt en blijft helpen door regelmatig verbeteringen door te voeren. Gemiddeld zullen de aangeboden SEO-pakketten beginnen bij € 350 per maand voor een kleine website met weinig pagina’s. Voor een website in een hevig concurrerende markt zal u vanaf € 800 per maand gaan betalen.
Maar pas op, sommige SEO-bureaus maken misbruik van het gebrek aan kennis over SEO onder ondernemers. Ze bieden vaak goedkope pakketten aan en doen grote beloftes. Beloftes die ze maar kort of zelfs helemaal niet na kunnen komen. Dus als ze u SEO-pakketten van 50 tot 100 euro per maand aanbieden, dan kunt u uw vraagtekens erbij zetten of u dit verder zal gaan helpen.
Goede zaken en succes met de vindbaarheid van uw website!
Tip: Combineer online en offline marketing op een succesvolle manier