Heeft een zzp’er een corporate identity en design nodig?
U bent gestart als zzp’er en nu sta u voor de grote uitdaging om continuïteit in uw bedrijfsactiviteiten te creëren. U weet dat u in de beginfase planmatig te werk moet gaan, u veel tijd moet investeren in de werving van klanten en uw reeds bestaande klanten optimaal moet bedienen. Misschien gaat u regelmatig naar bijeenkomsten met collega-zzp’ers en u hoort hun succesverhalen en knelpunten aan. Ook hoor u tips en trucs en word u geconfronteerd met zakelijk jargon. U merkt bijvoorbeeld dat er regelmatig gesproken wordt over corporate identity en corporate design. Wat is dat en is dat iets voor u als zzp’er? Brengt het u voordeel op?
Mijn beste tip?
Een onmisbare tool voor starters en alle zzp'ers:Wat is het verschil tussen corporate identity en corporate design?
Wie de communicatiemiddelen van grote bedrijven bestudeert, leest ongetwijfeld over hun corporate identity. Wat houdt dat precies in? Een corporate identity is in feite niets meer dan het geheel aan indrukken die een bedrijf achterlaat bij klanten en andere stakeholders. Het is uw imago, uw reputatie bij de buitenwereld. Is deze exact zoals u het zou willen, dan bent u op de goede weg. Komt uw imago, uw corporate identity niet overeen met het beeld dat klanten van u hebben? Dan heeft u veel werk te doen en is zelfreflectie en analyse van u activiteiten en gedrag noodzakelijk. Onder corporate design verstaan we de praktische manier waarop u naar buiten treedt. In feite zou u corporate design gelijk kunnen trekken met het begrip huisstijl. Denk maar aan zaken als lettertype, letterkleur, het uiterlijk van je website en de leesbaarheid van facturen.
Combineer online en offline marketing op succesvolle manier
Corporate design is dus een onderdeel van u corporate identity. Het is de bedoeling dat er sprake is van een match. Als u een reputatie nastreeft als een moderne ondernemer die een innovatief product of dienst aanbiedt, moeten uw website en uw papieren communicatiemiddelen deze reputatie natuurlijk ook uitstralen. Online drukkerijen bieden ook zzp’ers ruime mogelijkheden om hun corporate identity te ondersteunen met smaakvolle en moderne offline marketinginstrumenten waarbij uw huisstijl zo herkenbaar mogelijk is. Bij bijvoorbeeld Drukwerkdeal of Flyeralarm kunt u uw eigen corporate design digitaal laten printen op bijvoorbeeld reclamefolders en andere artikelen die kunnen helpen om reclame te maken, bekendheid te generen en te netwerken. Daarbij is het belangrijk dat uw huisstijl up-to-date blijft.
Zorg ervoor dat u uw corporate identity aanpast, als deze uit de tijd lijkt te raken – ook grote bedrijven veranderen soms hun stijl. Misschien vraag u u wel af waarom u eigenlijk moeite zou willen steken in visitekaartjes en briefpapier met online marketing, die immers 24/7 voor werkt, zou je toch iedereen moeten kunnen bereiken? Vermijd vooral deze denkfout. Het is inmiddels aangetoond dat je met simpele offline marketing instrumenten als een visitekaartje en een op luxe papier gepresenteerde offerte juist in het digitale rijdperk de aandacht grijpt, mede door het feit dat u hiermee juist aandacht uitstraalt. En dat komt uw reputatie en merk ten goede. Persoonlijke aandacht door geïndividualiseerde relatiegeschenken of een simpele bedrukte bedankkaart bij een bestelling, dat is het wat klanten onthouden en waardoor uw naam op hun shortlist blijft.