Wat is corporate identity en corporate design en heb je dat als zzp’er nodig?
Je bent gestart als zzp’er en nu sta je voor de grote uitdaging om continuïteit in jouw bedrijfsactiviteiten te creëren. Je weet dat je in de beginfase planmatig te werk moet gaan en veel tijd moet investeren in de werving van klanten en de reeds bestaande klanten optimaal moet bedienen. Misschien ga je regelmatig naar bijeenkomsten met collega-zzp’ers en hoor je hun succesverhalen en knelpunten allemaal aan.
Ook hoor je tips en trucs en wordt je geconfronteerd met zakelijk jargon. Je merkt bijvoorbeeld dat er regelmatig gesproken wordt over corporate identity en corporate design. Wat is dat eigenlijk en is dat iets voor jou als zzp’er? Brengt het je voordeel op?
Mijn beste tip voor starters en alle zzp'ers?
- Mijn review: 4.9 / 5
- Mijn review: 4.8 / 5
- Mijn review: 4.8 / 5
Wie de communicatiemiddelen van grote bedrijven bestudeert, leest ongetwijfeld over hun corporate identity. Wat houdt dat precies in? Een corporate identity is in feite niets meer dan het geheel aan indrukken die een bedrijf achterlaat bij klanten en andere stakeholders. Het is jouw imago, jouw reputatie bij de buitenwereld. Is deze exact zoals je het zou willen, dan ben je op de goede weg.
Komt jouw imago, jouw corporate identity niet overeen met het beeld dat klanten van jou hebben? Dan is er nog veel werk te doen en is zelfreflectie en analyse van je activiteiten en gedrag noodzakelijk.
Onder corporate design verstaan we de praktische manier waarop je naar buiten treedt. In feite zou je corporate design gelijk kunnen trekken met het begrip huisstijl. Denk maar aan zaken als lettertype, letterkleur, het uiterlijk van je website en de leesbaarheid van offertes en facturen.
Combineer online en offline marketing op succesvolle manier
Corporate design is dus een onderdeel van je corporate identity. Het is de bedoeling dat er sprake is van een match. Als je een reputatie nastreeft als een moderne ondernemer die een innovatief product of dienst aanbiedt, moeten jouw website en papieren communicatiemiddelen, zoals bijvoorbeeld visitekaartjes en briefpapier deze reputatie natuurlijk ook uitstralen. Online drukkerijen bieden zzp’ers ook ruime mogelijkheden om hun corporate identity te ondersteunen met smaakvolle en moderne offline marketinginstrumenten waarbij jouw huisstijl zo herkenbaar mogelijk is.
Bij bijvoorbeeld Flyeralarm kun je jouw eigen corporate design digitaal laten printen op bijvoorbeeld reclamefolders en andere artikelen die kunnen helpen om reclame te maken, bekendheid te generen en te netwerken. Daarbij is het belangrijk dat jouw huisstijl up-to-date blijft en niet oubollig gaat worden.
Indien je een kantoor hebt of een winkel runt, zal ook buitenreclame een krachtige manier zijn om merkbekendheid te vergroten en de boodschap over te brengen aan een breed publiek.
Zorg ervoor dat je jouw corporate identity aanpast, als deze uit de tijd lijkt te raken – ook grote bedrijven veranderen soms hun stijl. Misschien vraag je je wel af waarom je eigenlijk moeite zou willen steken in visitekaartjes en briefpapier met online marketing, die immers 24/7 voor je werkt, zou je toch iedereen moeten kunnen bereiken? Vermijd vooral deze denkfout.
Het is inmiddels aangetoond dat je met simpele offline marketing instrumenten als een visitekaartje en een op luxe papier gepresenteerde offerte juist in het digitale tijdperk de aandacht grijpt, mede door het feit dat je hiermee juist aandacht uitstraalt. En dat komt jouw reputatie en merk zeker ten goede. Persoonlijke aandacht door geïndividualiseerde relatiegeschenken of een simpele bedrukte bedankkaart bij een bestelling, dat is het wat klanten onthouden en waardoor jouw naam op hun shortlist blijft. Maak daar dus ook gebruik van.