Inschrijven bij de KvK

Zzp’er worden? Voordat u wilt gaan starten als zzp’er of freelancer moet u zich eerst inschrijven in het Handelsregister bij de Kamer van Koophandel (KvK). Registratie in het Handelsregister van de KvK bevordert de rechtszekerheid bij zakendoen.


Als je een als zzp’er een eenmanszaak start, bent u oprichter, eigenaar en helemaal zelfstandig. Er kunnen meerdere mensen werken in een eenmanszaak, want u kunt natuurlijk altijd personeel aannemen. Er is geen akte van oprichting nodig voor de oprichting van een eenmanszaak, wel is de inschrijving in het Handels-register bij de KvK verplicht.

Waarom als zzp’er inschrijven bij de KvK?

Het is voor u als zelfstandig ondernemer van belang te weten met wie u te maken heeft, wie bevoegd is, wie aansprakelijk is en of er misschien sprake van een faillissement is. Het Handels-register is hiervan precies op de hoogte en levert u hierover nauwkeurige informatie. In het Handelsregister van het KvK staat ook vermeld wat een zelfstandige, eenmansbedrijf of onderneming daadwerkelijk voor werkzaamheden verricht. Het Handelsregister is dus een waardevolle bron van informatie!

Wanneer, waar en hoe schrijft u zich in?

Wanneer moet u zich inschrijven bij de KvK?

U kunt zich inschrijven vanaf 1 week voor de start tot 1 week na de start van uw onderneming. U blijft ingeschreven totdat u zich uitschrijft (nadat de onderneming beëindigd is). Aan inschrijving in het Handelsregister zijn kosten verbonden. U betaalt een eenmalige inschrijfvergoeding van €50,-. Als u bij uw inschrijving een uittreksel wilt kopen van uw bedrijf, dan kost dat € 15,-

Waar moet u zich inschrijven?

U kunt zich inschrijven bij elke vestiging van de Kamer van Koophandel. Bij aan aantal vestigingen gebeurt dit op afspraak. Houd hier rekening mee. Formeel komt uw inschrijving in beheer bij de regionale KvK waar de hoofdvestiging van uw onderneming zich bevindt. Bij registratie van stichtingen en verenigingen die geen onderneming drijven, bepaalt de statutaire zetel bij welke regionale KvK de inschrijving in beheer komt.

Hoe moet u zich inschrijven?

Als u uw onderneming wilt inschrijven, bijvoorbeeld een eenmanszaak of vof, moet u persoonlijk langskomen bij de Kamer van Koophandel. De inschrijving van een rechtspersoon, zoals een bv, verloopt in het algemeen via de notaris, die de rechtspersoon opricht. Welke personen de inschrijving mogen doen en op welke wijze hangt af van de rechtsvorm.

KvK-nummer aanvragen

Als u uw onderneming of rechtspersoon inschrijft bij de Kamer van Koophandel, krijgt u automatisch een KvK-nummer toegewezen. U hoeft dus niet speciaal een KvK-nummer aan te vragen. Dit nummer kunt u terugvinden in het Handelsregister en op uw uittreksel.

Uittreksel bij inschrijving

Als u bij uw inschrijving een uittreksel wilt kopen van uw bedrijf, dan kost dat € 15,-

Direct inschrijven bij de Belastingdienst

De KvK zal ook direct uw aanmelding bij de Belastingdienst regelen. De KvK registreert dan bij uw inschrijving in één keer uw gegevens voor zowel de Kamer van Koophandel als voor de Belastingdienst. U ontvangt direct uw KvK-nummer en indien van toepassing uw BTW-identificatienummer. Binnen ongeveer een week bent u ook opgenomen in de Belastingdienst-systemen en ontvangt u een bevestiging van uw BTW-identificatienummer.

Inschrijfformulieren KvK

Als voorbereiding op de inschrijving kunt u alvast een inschrijfformulier downloaden op de website van de Kamer van Koophandel en deze invullen. In de toelichting van het formulier staat aangegeven of u persoonlijk moet langskomen of dat u het formulier kunt opsturen. Op de inschrijfformulieren staat ook precies wat u moet meenemen.