Inschrijven bij de KVK

29 augustus 2024
Johan Ooms, expert op het gebied van zzp-ondernemers

Door Johan Ooms

Jouw eigen bedrijf starten begint met inschrijven KVK

Zzp’er worden? Voordat je wilt gaan starten als zzp’er of freelancer moet je jezelf eerst inschrijven in het Handelsregister bij de Kamer van Koophandel, afgekort met KVK. Registratie in het Handelsregister van de KVK bevordert de rechtszekerheid bij zakendoen.

Als je een als zzp’er een eenmanszaak start, ben je oprichter, eigenaar en helemaal zelfstandig. Er kunnen wel meerdere mensen werken in een eenmanszaak, want je kunt natuurlijk altijd personeel aannemen. Er is geen akte van oprichting nodig voor de oprichting van een eenmanszaak, wel is de inschrijving in het Handelsregister bij de KVK verplicht.

Mijn beste tip voor alle zzp'ers?

e-Boekhouden.nl voor de zzp boekhouding
Beste gebruikerservaring
€0.00/ mnd
  • Mijn review: 4.9 / 5
Moneybird voor zzp boekhouding
Beste voor de facturatie
€0.00/ mnd
  • Mijn review: 4.8 / 5
Silvasoft voor de zzp boekhouding
Beste totaalpakket
€7.45/ mnd
  • Mijn review: 4.8 / 5

Waarom moet je als zzp’er inschrijven bij de KVK?

Het is voor jou als zelfstandig ondernemer van belang te weten met wie je te maken hebt, wie bevoegd is, wie aansprakelijk is en of er misschien sprake van een faillissement is. Het Handelsregister is hiervan precies op de hoogte en levert je hierover nauwkeurige informatie.

In het Handelsregister van het KVK staat ook vermeld wat een zelfstandige, eenmansbedrijf of onderneming daadwerkelijk voor werkzaamheden verricht. Het Handelsregister is dus een waardevolle bron van informatie over ondernemingen.

Wanneer, waar en hoe schrijf je zich in?

Wanneer moet je inschrijven bij de KVK?

Als je een onderneming wilt starten. Je kunt zich inschrijven vanaf 1 week voor de start tot 1 week na de start van jouw onderneming. Je blijft ingeschreven totdat je zich uitschrijft (nadat de onderneming beëindigd is). Aan inschrijving in het Handelsregister zijn kosten verbonden. Je betaalt een eenmalige inschrijfvergoeding van €50,-. Als je bij jouw inschrijving een uittreksel wilt kopen van jouw bedrijf, dan kost dat eenmalig € 15,-

Waar moet je inschrijven?

Je kunt jezelf inschrijven bij elke vestiging van de Kamer van Koophandel. Bij aan aantal vestigingen gebeurt dit op afspraak. Houd hier rekening mee. Formeel komt jouw inschrijving in beheer bij de regionale KVK waar de hoofdvestiging van jouw onderneming zich in de buurt bevindt. Bij registratie van stichtingen en verenigingen die geen onderneming drijven, bepaalt de statutaire zetel bij welke regionale KVK de inschrijving in beheer komt.

Hoe moet je inschrijven?

Als je jouw onderneming wilt inschrijven, bijvoorbeeld een eenmanszaak of vof, moet je persoonlijk langskomen bij een vestiging van de Kamer van Koophandel. De inschrijving van een rechtspersoon, zoals een bv, verloopt in het algemeen via de notaris, die de rechtspersoon opricht. Welke personen de inschrijving mogen doen en op welke wijze hangt af van de rechtsvorm.

Hoe krijg je een KVK-nummer?

Als je jouw onderneming of rechtspersoon inschrijft bij de Kamer van Koophandel, krijg je automatisch een KVK-nummer toegewezen. Je hoeft dus niet speciaal een KVK-nummer aan te vragen. Dit nummer kun je terugvinden in het Handelsregister en op jouw uittreksel.

Uittreksel bij inschrijving

Als je bij jouw inschrijving een uittreksel wilt kopen van jouw bedrijf, dan kost dat € 15,-

Direct een inschrijving bij de Belastingdienst

De KVK zal ook direct jouw aanmelding bij de Belastingdienst regelen. De KVK registreert dan bij jouw inschrijving in één keer jouw gegevens voor zowel de Kamer van Koophandel als voor de Belastingdienst. Je ontvangt direct jouw eigen KVK-nummer en indien van toepassing jouw BTW-identificatienummer, ook wel btw-id genoemd. Binnen ongeveer een week ben je ook opgenomen in de Belastingdienst-systemen en ontvang je een bevestiging van jouw btw-id.

Een KVK-nummer en btw-id dien je op al je zakelijke correspondentie te vermelden, zoals bijvoorbeeld op een factuur en op je website. Hieronder zie je een voorbeeld van een KVK nummer en btw-id op een factuur.

KVK nummer van inschrijving op factuur voorbeeld

Starten met inschrijven KVK

Als voorbereiding op de inschrijving kun je alvast beginnen op de website van de Kamer van Koophandel en deze invullen. In de toelichting van het formulier staat aangegeven of je persoonlijk moet langskomen of dat het online geregeld kan worden.

Beginnend zzp’er? 5 tips met belangrijke zaken om aan te denken

Als beginnend zzp’er komt er veel op je af. Je bent waarschijnlijk druk bezig met het opzetten van je eigen bedrijf en de focus ligt dan vooral op het binnenhalen van opdrachten. Naast al die bezigheden moet je ook denken aan de nodige verzekeringen en focus houden op je financiën. In dit artikel zetten we een aantal belangrijke punten op een rij waar je als startende zzp’er rekening mee moet houden.

Tip 1: Richt je op de toekomst en denk aan je pensioen

Pensioen opbouwen. Dat is waarschijnlijk iets waar je als startende zzp’er niet meteen veel mee bezig bent. Het is wel erg belangrijk om dit voor jezelf te regelen. Als zelfstandige ben je namelijk niet automatisch verzekerd van een pensioen zoals bij een vast dienstverband. Het is daarom belangrijk om zelf actief bezig te zijn met het opbouwen van een pensioenpotje.

Het is ook belangrijk om je te verdiepen in alle termen die bij pensioenopbouw komen kijken. Het is juist goed om hier op tijd mee te beginnen. Je bouwt namelijk meer op als je eerder begint met opbouwen. Er zijn verschillende manieren om pensioen voor ondernemers op te bouwen. Je kunt het beste in gesprek gaan met een adviseur om een methode te vinden die het best aansluit op je situatie.

Tip 2: Controleer of je goed verzekerd bent 

Naast het opbouwen van een pensioen is het ook belangrijk om als zzp’er goed verzekerd te zijn. Denk hierbij aan een aansprakelijkheidsverzekering, een arbeidsongeschiktheidsverzekering en een zakelijke rechtsbijstandverzekering. Deze verzekeringen beschermen je tegen financiële risico’s die je als zelfstandige loopt. Het is belangrijk om dit direct te doen. De verzekeringen kennen namelijk geen regeling van terugwerkende kracht. Zorg er daarom voor dat je deze verzekeringen afsluit voordat je aan de slag gaat als zzp’er.

Tip 3: Zorg ervoor dat je boekhouding op orde is

Als zzp’er ben je zelf verantwoordelijk voor je administratie en belastingaangifte. Het is daarom belangrijk om een goede boekhouding bij te houden met een boekhoudprogramma en op tijd je belastingaangifte te doen. Daarnaast is het verstandig om een aparte zakelijke rekening te openen voor je bedrijfstransacties. Op die manier houd je je privé- en zakelijke financiën gescheiden en voorkom je problemen met de Belastingdienst. Vergeet niet de voordelen die je kunt krijgen met betrekking tot de belastingdienst. Zo zijn er een aantal zakelijke kosten die je kunt aftrekken van de belastingaangifte. Lees je hier dus goed over in. 

Tip 4: Netwerken is de key tot succes

Als zzp’er is het belangrijk om een goed netwerk op te bouwen. Door te netwerken kom je in contact met potentiële opdrachtgevers en kun je jezelf en je diensten onder de aandacht brengen. Zorg er daarom voor dat je regelmatig naar netwerkbijeenkomsten gaat en gebruikmaakt van online platformen zoals LinkedIn om je netwerk uit te breiden. Ga ook voldoende naar evenementen en andere bijeenkomsten om nieuwe netwerken op te bouwen. Op die manier kun je nieuwe klussen en opdrachten verzamelen. Ook groeit hiermee het vertrouwen onder toekomstige klanten bij een actieve aanwezigheid. 

Tip 5: Denk goed na over je eigen tarieven en contracten

Je bent als zzp’er vrij om je eigen tarieven te bepalen. Het is daarom belangrijk om goed na te denken over welk tarief je wilt hanteren en hoe je dit communiceert naar je opdrachtgevers. Daarnaast is het verstandig om duidelijke contracten op te stellen waarin afspraken worden vastgelegd. Denk aan de omschrijving van de werkzaamheden, de tarieven en betalingsvoorwaarden. Op die manier voorkom je misverstanden en conflicten met je opdrachtgevers. Je kunt namelijk altijd terugvallen op het contract.

Veel succes met jouw eigen bedrijf!

Johan Ooms, expert op het gebied van zzp-ondernemers

Johan Ooms

“ik ben zelf alweer enige jaren enthousiast zzp’er en heb ZZPcentrum opgericht om mijn administratieve kennis met tips, tools, checklists en voorbeelden over allerlei aspecten van het zelfstandig ondernemen met u te delen”

Mijn beste tip? Zet zo eenvoudig jouw basisadministratie op

Beste online boekhoudprogramma voor zzp [voorbeeld]

Met e-Boekhouden.nl kan je GRATIS boekhouden!

Gebruik als zzp’er direct vanaf de start een onmisbaar administratiepakket:

  • factureren
  • urenregistratie
  • automatische btw-aangifte
  • koppeling bankrekening
  • gratis hulp en veel meer..

Administratie, het moet… Weet je niet hoe en waar je moet beginnen? Vraag dan gratis op wat een boekhouder kost om jou (op weg) te helpen.

Gerelateerde tips

Rechtsvorm kiezen

Rechtsvorm kiezen

Wat is een rechtsvorm en welke moet ik kiezen? Bij het starten van een onderneming dien je eerst een rechtsvorm voor jouw onderneming te kiezen. De rechtsvorm is niet meer of minder dan de juridische vorm waarin je jouw onderneming giet. De rechtsvorm bepaalt de mate...

Lees meer
Definitie zzp

Definitie zzp

Wat betekent zzp en wat is het? Vaak zijn de vragen: Wat betekent zzp? Wat is een zzp'er? Wat is de definitie van een zelfstandig ondernemer? In dit artikel leg ik het je uitgebreid uit. Te beginnen met de afkorting ZZP, dit staat voor Zelfstandige Zonder Personeel....

Lees meer
Download factuur voorbeeld

Gratis factuur downloads