Waarom is het belangrijk om op te vallen als ondernemer?
Er is nog nooit zoveel aanbod geweest op de arbeidsmarkt als nu. In de afgelopen jaren is het aantal bedrijven en zzp’ers namelijk enorm gegroeid. Dat heeft onder andere te maken met de economische onzekerheid die kwam kijken tijdens en na de pandemie en de alsmaar toenemende mogelijkheden op het gebied van ondernemen.
Een interessante waarneming, maar tegelijkertijd betekent dit voor veel zelfstandige ondernemers ook dat er meer concurrentie in hun branche te vinden is. Je moet dus nog meer uit de kast halen om op te vallen als zzp’er. In dit artikel geven we je tips om écht op te vallen en vertellen we je meer over wat aanmelder.nl daarmee te maken heeft.
Mijn beste tip voor starters en alle zzp'ers?
- Mijn review: 4.9 / 5
- Mijn review: 4.8 / 5
- Mijn review: 4.8 / 5
1. Bouwen van een sterk merk is van groot belang
Wat je in ieder geval moet weten, is dat je als zzp’er op moet vallen. Het is van groot belang om een sterk persoonlijk én zakelijk merk neer te zetten op de arbeidsmarkt. Je wil immers dat een mogelijke klant voor jouw aanbod gaat in plaats van dat van de concurrent. Een sterk merk gaat hierbij verder dan het maken van een opvallend logo of een interessante slogan.
Het gaat om wie je bent, wat je doet en hoe je dat doet om dat te bereiken. Dat totaalplaatje wil je laten zien aan de potentiële klant en/of opdrachtgever. Om een sterk merk te creëren, moet je onder andere duidelijk communiceren via je online en offline kanalen. Ook is het een must om je branding consistent te houden in al je kanalen. Dat draagt bij aan je authenticiteit, wat eveneens belangrijk is.
2. Organiseer een evenement voor je bedrijf als zzp’er
Waar veel zzp’ers niet aan denken, is dat je heel eenvoudig een evenement in kunt zetten voor je bedrijf. Er zijn namelijk genoeg redenen om dat te doen. Het grootste voordeel is dat je je naamsbekendheid ermee vergroot, iets wat meer dan welkom is in een verzadigde markt. Evenementen zijn een krachtige manier om je merk onder de aandacht te brengen van een breed publiek. Dit kan zowel een bestaand als een nieuw publiek zijn.
Daarnaast vergeten veel zzp’ers dat het tegenwoordig nog steeds van belang is om af en toe face-to-face te netwerken. Dat kan natuurlijk op beurzen en speciale bestaande evenementen, maar dat lukt ook erg goed op je eigen georganiseerde event. Het is dé plek om je expertise te laten zien. Kortom: deze en meer redenen waarom je een evenement zou organiseren vormen een goede basis voor zelfstandige ondernemers om events in te zetten binnen hun bedrijfsvoering.
3. Laat een steengoede zakelijke website maken
Met de bovenste twee tips heb je al een goede start te pakken, maar ben je er nog niet helemaal. Wat bijvoorbeeld vandaag de dag absoluut niet meer mag ontbreken, is een steengoede zakelijke website. Steeds vaker kiezen mensen, zowel klanten als consumenten, ervoor om het wereldwijde web te gebruiken wanneer ze iets of iemand nodig hebben. Als zzp’er, ongeacht de branche waarin je werkt, moet je er in dat geval voor zorgen dat je goed vindbaar bent.
Sterker nog: je moet beter te vinden zijn dan welke concurrent dan ook. Huur daarom een goede websitebouwer in die voor jou een knaller van een zakelijke website kan maken. Zo’n website moet een match zijn bij je branding en uitstraling, zodat je authenticiteit goed bewaard blijft. Je zakelijke site is bovenal niet alleen mooi en aantrekkelijk om te zien, maar beschikt ook over de juiste content zoals contactinformatie, tarievenlijsten en overige belangrijke bedrijfsinfo.
4. Investeer ook in de SEO, vindbaarheid, van je website
Met alleen een fraai uitziende website ben je er nog niet. Je moet actief bezig gaan met de vindbaarheid van je bedrijfswebsite in de zoekresultaten van de zoekmachine. Daar draait het immers allemaal om als je goed gevonden wil worden. Om een hogere positie in de zoekresultaten te krijgen, moet je investeren in SEO – de zoekmachineoptimalisatie van je website.
Dat betekent dat er onder andere gekeken moet worden naar de laadtijd van je website (laadt de website snel genoeg?), of de website voor alle devices compatibel is (wordt de website goed weergegeven op een smartphone?) en of er genoeg kwalitatieve content op de website staat, waardoor Google vindt dat je een autoriteit binnen je niche bent. Dat kost, logischerwijs, tijd. Daarom is het raadzaam om ook hier een professional voor in te huren.
Tot slot nog een tip die je écht moet toepassen: maak gebruik van de kracht van social media. Zoals je waarschijnlijk wel weet, zijn er verschillende soorten social media kanalen en is de kans dus groot dat je niet precies weet wat werkt voor jouw branche. Waar de één het heel goed doet op TikTok, kan de andere zzp’er het beter alleen bij LinkedIn houden. Maar: hoe bepaal je dat?
Ga altijd voor het platform dat het beste matcht bij jouw doelgroep en waar je het beste je verhaal kunt vertellen. Een kapper doet het misschien heel goed op Instagram, terwijl een bouwbedrijf beter een verhaal kan vertellen op Facebook. Kijk naar je eigen doelgroep om dit te bepalen en zorg voor waardevolle content. Zorg ervoor dat je social media goed aansluit bij de branding van je website en andere kanalen.