Je eigen thuiskantoor inrichten; dit heb je nodig
Je staat op het punt om je eigen thuiskantoor in te richten en je wilt dit graag op een unieke, maar professionele wijze doen. Het moet een plek worden waar je mogelijk zakenpartners kunt ontvangen, maar ook waar jij je comfortabel en thuis voelt. Kortom, je moet heel wat keuzes maken en dat kan best lastig zijn. Om het jou wat makkelijker te maken heb ik een lijstje opgesteld van alles wat jij nodig hebt om dit te realiseren. Lees je ter inspiratie mee?
Raambekleding
Als eerste moet je kijken naar de basis van je kantoor aan huis. Ligt deze aan een drukke weg, kijk je uit op de slaapkamer van je buurman of heeft deze een unieke lichtinval wat storend kan zijn? Je kunt veel van deze ‘problemen’ oplossen met de juiste raambekleding. Zo kun je kiezen voor rolgordijnen, jaloezieën, lamellen of transparante gordijnen. Zorg dat je een goede balans vindt tussen het creëren van privacy en voldoende daglicht naar binnen halen. Zo creëer je een productieve en comfortabele werksfeer.
Zorg voor donkere periodes, als daglicht niet meer voldoende is, voor de juiste verlichting in je thuiskantoor. Deze verlichting moet niet alleen functioneel zijn maar ook passen in de sfeer bij de rest van de inrichting.
Bureau set-up
Vervolgens is het belangrijk een ergonomische set-up te hebben om comfortabel te kunnen thuiswerken. Kies voor een bureau welke je in hoogte kunt verstellen en een aanpasbare bureaustoel. Hiermee verzeker je jezelf van een goede zithouding en weinig fysieke klachten door het zitten. Aangezien je het meeste werk vooral zelf zal uitvoeren is dit de belangrijkste plek van je kantoor. Schenk hier echt voldoende tijd aan om dit helemaal naar jouw wens te maken.
Ook niet onbelangrijk: Een van de uitdagingen van thuiswerken is ook het behouden van een nette en georganiseerde werkruimte. Roldeurkasten kunnen hierbij dan een handige oplossing bieden. Het gebruik van roldeurkasten heeft verschillende voordelen. Ten eerste zorgen ze ervoor dat je werkruimte er netjes en opgeruimd uitziet, wat kan bijdragen aan een productieve werkomgeving. Daarnaast bespaart het gebruik van roldeurkasten ruimte omdat de deuren niet naar buiten zwaaien zoals bij traditionele kasten.
Vergaderplek maken
Als je regelmatig met klanten om de tafel moet om opdrachten te bespreken, is het wel zo handig als je ook een goede vergaderplek hebt. Het beste kun je hiervoor een ronde of ovale tafel hebben, waar je met meerdere mensen plaats kunt nemen. Zo kun je meerdere laptops kwijt, eventueel wat papieren en een lekkere kop koffie.
Ook belangrijk: Functionele decoratie
Tot slot zal je functionele decoratie in je thuiskantoor moeten hebben. Denk hierbij aan stijlvolle koffiekoppen, theeglazen en waterglazen in de huisstijl van jouw bedrijf. Daarnaast is het een leuk idee om gezellige onderzetters te hebben en mooie kladblokken met bijpassende pennen. Kies een mooie wandklok en wat muurdecoratie wat goed bij je werk en beoogde sfeer past.
Eindig met een mooie vaas die je kunt gebruiken als je bijvoorbeeld bloemen krijgt van een zakenrelatie, zodat deze niet in een treurig emmertje hoeven te staan. Dit zijn allemaal items die functioneel zijn in een thuiskantoor, maar door er extra aandacht aan te besteden ook ingezet kunnen worden als decoratie.
Maak van je thuiswerkplek een fijn thuiskantoor!