Waarom is typografie belangrijk?
Een goede typografie kiezen om voor je offerte te gebruiken, zorgt voor een prettig leesbaar en professioneel document. Typografie is het samenspel van een tekst met lettertypes, lettergrootte, kleur, marges, witruimte en regelafstand. De juiste combinatie hiervan moet de aandacht trekken, want het heeft invloed op hoe mensen inhoud waarnemen. Een belangrijk element dus om rekening mee te houden! Maar er zijn heel veel combinaties mogelijk, dus wat kies je?
Mijn beste tip voor starters en alle zzp'ers?
- Mijn review: 4.9 / 5
- Mijn review: 4.8 / 5
- Mijn review: 4.8 / 5
Voor een goede leesbaarheid is dus de juiste keuze van het lettertype een belangrijke factor. Elk lettertype, ook wel font genoemd, heeft een bepaalde vormgeving. Deze letter kan gewoon recht (staande letter) maar ook nog cursief (schuine letter), of vet (vetgedrukte letter) gebruikt worden. Met welke lettertypes zorg je dat de opmaak van je tekst goed leesbaar is en de offerte aandacht trekt?
Welk lettertype je kiest is toch altijd een beetje afhankelijk van je smaak. Let wel op dat sommige lettertypes erg sierlijk ogen maar vermoeiend zijn om te lezen, zoals het lettertype Comic Sans, Courier of Berlin Sans. Andere lettertypen daarentegen zijn klassiek maar wel erg prettig om te lezen, zoals Times New Roman, Verdana en Arial maar zijn volgens experts niet geschikt voor een zakelijke brief.
Het is je misschien wel eens opgevallen, dat sommige letters kleine “staartjes” hebben aan de uiteinden, terwijl andere letters dat niet hebben. Dat zijn serif- en sans serif-lettertypen.
Serif-lettertypen hebben ‘staartjes’ aan de uiteinden en hebben over het algemeen een meer klassieke uitstraling. Times New Roman of Plantin zijn voorbeelden van serif-lettertypen.
Sans serif-lettertypen hebben daarentegen geen ‘staartjes’, waardoor de letters een strakkere, modernere uitstraling krijgen. Goede voorbeelden zijn Calibri of Arial.
Geen van beide lettertypes zijn beter dan de andere, kies er een die bij je past.
Het lettertype mag nooit de aandacht afleiden van de inhoud, dus vermijd lettertypes die te maf of decoratief zijn.
Wat zijn de beste lettertypes om te gebruiken voor je offerte?
Lettertypen zijn er in veel verschillende vormen, maten en stijlen, maar ze hebben allemaal hetzelfde doel: informatie overbrengen. Hoe zorg je er voor dat jouw offerte opvalt tussen meerdere offerte aanbiedingen? Hierbij de top 5 van de beste lettertypes die voor je offerte geschikt zijn:
- Helvetica
- Calibri
- Garamond
- Georgia
- Trebuchet MS
Voorbeeld meest gebruikte en mooie lettertypes
Experts: gebruik Helvetica
Volgens onderzoeken, zakelijke schrijvers en experts is lettertype Helvetica het meest geschikt voor zakelijke correspondentie. Kies dus zorgvuldig het lettertype dat je gaat gebruiken in jouw offerte en houd zo de aandacht van je ontvangers langer vast!
Veel hangt af van de context, aan wie je schrijft, met welk doel en de indruk die je wilt maken. De truc is om het juiste lettertype voor je doel te kiezen.
Als je echt creatief en onderscheidend wilt zijn, dan zijn er tal van lettertypes gratis online beschikbaar. Zo heeft Google Fonts een van de grootste collecties lettertypen om uit te kiezen. Deze zijn gratis te downloaden voor gebruik in Word-documenten. Ook voor in commerciële projecten. Voordeel is ook nog dat deze fonts web-ready zijn, dus geschikt voor gebruik op je website.
Naast de inzet van het juiste lettertype voor het juiste doel, speelt de juiste lettergrootte, marges, witruimte en regelafstand ook een belangrijke rol bij het behalen van je doel. Zo moet de lettergrootte groot genoeg zijn om gemakkelijk te kunnen lezen. Een 12px lettertype is dan meestal de betrouwbaarste keuze. Koppen daarentegen moeten groter zijn. Als je hier kiest voor 16px tot 18px, is dat genoeg om de kop te laten opvallen. Kies ook de kleur zwart voor de letters. Weten wat een goede typografie is voor een offerte? Bekijk verschillende offerte voorbeelden hoe dit eruit zou kunnen komen te zien.