Wat is een orderbevestiging bij bestelling via webwinkel?
Is er een bestelling gedaan in jouw webwinkel? Dan ben je vanaf dat moment verplicht deze order te bevestigen en te leveren. De order bevestigen doe je door het sturen van een orderbevestiging. Hierin leg je de details van bestelling en levering vast die jij tussen jou en je klant bent overeengekomen.
Mijn beste tip voor starters en alle zzp'ers?
Eenvoudig offertes maken.
Maak als zzp'er slim gebruik van een gemakkelijk boekhoudprogramma zoals het best gewaardeerde e-Boekhouden.nl voor jouw offertes en offerte afhandelingen.
Een orderbevestiging, ook wel bestelbevestiging genaamd, is een belangrijk onderdeel van een online bestelling. Dit uit juridisch oogpunt en als marketingtool om de klant van extra informatie te voorzien. Ook is het voor de meeste klanten prettig dat ze in de bevestiging kunnen teruglezen dat ze goed besteld hebben en dat de bestelling is aangekomen en verwerkt gaat worden.
Wat moet er in elke orderbevestiging staan?
De bestelbevestiging kan zowel schriftelijk als per e-mail verstuurd worden en moet bij verkoop aan consumenten voorzien zijn van de volgende informatie:
- jouw bedrijfsgegevens
- het product, dienst of abonnement dat je gaat leveren
- de prijzen
- de verzendkosten en eventueel andere bijkomende kosten
- de gekozen betaalmethode (bijv. IDEAL, PayPal, Creditcard of bankoverschrijving)
- verzendinformatie over hoe en wanneer je gaat leveren
- jouw contactinformatie voor klantenservice, garantie en klachtenafhandeling
- de bedenktijd
Belangrijke aanvullende elementen:
- jouw logo
- Track & Trace
- vragen om een review
- begin of eindig met een dankwoord aan de klant
Verschillende inhoud is mogelijk om e-mails op te maken en in te delen en deze dan automatisch per e-mail naar de besteller te versturen nadat hij een aankoop heeft gedaan. Hoe? Hieronder een voorbeeld die je zou kunnen gebruiken om de webshop bestelling te bevestigen.
Hoe schrijf je een orderbevestiging?
– – – – –
Van: naam@mijnbedrijf.nl
Aan: voorbeeldtekst@klant.nl
Cc:
Bijlage: algemene-leveringsvoorwaarden.pdf
Onderwerp: Orderbevestiging van order [XXXXX] bij [JOUW BEDRIJFSNAAM]
[clear]
Beste [NAAM KLANT],
Bedankt voor je bestelling met ordernummer [XXXXX]. In deze mail lees je wat je kunt verwachten voor de levering. Zodra je bestelling verzonden is, krijg je een verzendbevestiging met daarin ook gelijk je factuur.
Bezorgdag
[WEEKDAG DD-MM-YYYY]
De Track & Trace-link om je aankoop te volgen vind je in de verzendbevestiging.
Bezorgadres
[KLANTNAAM]
[ADRES]
[POSTCODE + PLAATSNAAM]
Overzicht bestelling
Je bestelling met ordernummer [XXXXX]
Omschrijving artikel 1 € 144,00
Omschrijving artikel 2 € 26,55
Hier omschrijving van artikel 3 € 409,00
Verzendkosten Gratis
Totaal € 579,55
Betaald met iDEAL € 579,55
Nog te voldoen € 0,00
Bestelling wijzigen
Wil je jouw adres of bestelling wijzigen? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. Bel naar [JOUW TELEFOONNUMMER] om een wijziging door te geven.
Factuuradres
[BEDRIJFSNAAM]
[KLANTNAAM]
[ADRES]
[POSTCODE + PLAATSNAAM]
Wat je verder van ons mag verwachten:
Garantie en retourneren
Toch niet tevreden over je product? Bestelling annuleren? Bij [JOUW BEDRIJFSNAAM] krijg je 30 dagen bedenktijd. Bekijk onze leverings- en retourvoorwaarden welke zijn bijgevoegd of retourneer direct.
Veel plezier met je aankoop!
[JOUW NAAM]
[JOUW ZAKELIJKE E-MAIL HANDTEKENING]
– – – – –
Voorbeeld bestelbevestiging
Ordebevestiging voorbeeld in de ‘stijl van het huis’
Checklist voor verkoop aan consumenten via webshop
Verkoop jij via internet met een webwinkel aan consumenten? Er zijn wettelijke regels voor wat je daarover op jouw website moet zetten en hoe je moet handelen bij een bestelling. Check met de checklist van de ACM (Autoriteit Consument & Markt) of je aan deze regels voldoet.
Voorbeeldtekst bij dienstverlening
Verkoop jij geen producten via een webshop maar verleen jij als zzp’er diensten? Bekijk dan voorbeelden en voorbeeldtekst ter inspiratie om jouw e-mail op te stellen voor een opdrachtbevestiging naar de klant bij dienstverlening.