Wat is acquisitie? Wat heb ik er als zzp’er aan?
De betekenis van acquisitie is het verwerven van nieuwe klanten en opdrachten door het benaderen van potentiële opdrachtgevers. Nieuwe opdrachten verwerven is voor de meeste zzp’ers en freelancers van groot belang. Immers geen opdrachten betekent ook geen inkomsten. Toch is de drempel voor zzp’ers om aan acquisitie te doen vaak erg hoog. Waar vind je nieuwe klanten en hoe kom je met ze in contact?
Mijn beste tip?
Een onmisbare tool voor starters en alle zzp'ers:Hoe vind je als zzp’er jouw klanten?
Een klant moet weten van jouw bestaan en jouw bedrijf, product of dienst kunnen vinden. Soms worden nieuwe klanten je in de schoot geworpen door bijvoorbeeld mond-tot-mondreclame. Maar in de meeste gevallen zul je zelf jou toekomstige klanten moeten benaderen, door het doen van acquisitie.
Bij een acquisitie staat het opbouwen van een goede verstandhouding met de (potentiële) klant / opdrachtgever centraal. Dit is de basisingrediënt voor een lange termijn samenwerking.
Het gaat om nieuwe en bestaande klanten
Bij acquisitie denken veel mensen dat het alleen gaat om het binnenhalen van nieuwe klanten, ook wel prospects genoemd. Maar bestaande klanten zijn minstens zo belangrijk. Via hen kom je vaak makkelijker aan opdrachten.
Tevreden klanten kunnen je een vervolgopdracht geven of je aanbevelen. Omdat nieuwe klanten werven erg tijdrovend is, doe je er verstandig aan bestaande relaties goed te onderhouden en te investeren in bestaande opdrachtgevers. Het is namelijk wetenschappelijk aangetoond, dat het acquireren van klanten 7 keer zo veel kost als als het onderhouden van bestaande klanten.
Mogelijke klantenkring verkennen
Potentiële opdrachtgevers in het wilde weg benaderen is verre van verstandig, je moet eerst jou mogelijke klantenkring verkennen. Want wat is jouw doelgroep? Binnen welke branche en op wat voor bedrijven richt jij je? Heb je dit helder voor ogen dan kun je aan de slag.
Acquisitie en marketing
Je kunt jouw bedrijf op verschillende manieren onder de aandacht brengen. Hiervoor kun je verschillende marketingtools inzetten. Denk daarbij aan bijvoorbeeld advertenties plaatsen. Of (gratis) jouw bedrijf plaatsen. Je kunt een profiel aanmaken en zo jouw expertise kenbaar maken aan mogelijke opdrachtgevers die een zzp’er zoeken. Ook al dan niet gratis publiciteit in de vorm van een artikel in de media of een mailing kan goed werken. Bij meer gerichte acties kun je online zzp opdrachten scoren die geplaatst zijn door opdrachtgevers.
Hoe haal ik een opdracht binnen?
Heb je eenmaal contact met een prospect, dan moet je deze ervan overtuigen om voor jou en jouw bedrijf te kiezen. Dit doe je door jouw bedrijf op een professionele en wervende manier te presenteren. Zorg dat het voor jouw potentiële klant duidelijk is wat jij te bieden hebt en wat jou meerwaarde is. Wanneer de prospect geïnteresseerd is dan stuur je hem een offerte.
Hoeveel tijd kost acquisitie?
Acquireren kost veel tijd, daarnaast zijn de uren die je in acquisitie steekt niet declarabel. Desalniettemin zijn het wel belangrijke uren. Je investeert nu tijd in opdrachtgevers die later voor inkomsten zouden kunnen gaan zorgen. Ook niet onbelangrijk is dat deze uren wel meetellen voor het behalen van het urencriterium om in aanmerking te kunnen komen voor fiscale aftrekposten. Het is dan ook lastig om een richtlijn te geven voor de tijd die je in acquisitie moet steken. Een volledige acquisitie kost voor een grote opdracht al snel een paar dagen. Klein werk zal enkele uren in beslag nemen.
Tip: Pas op en let op acquisitiefraude!