We kennen 3 soorten offertes: welke vorm zet je in?
Hoe ga je een offerte uitbrengen? Je staat er misschien niet bij stil, maar er zijn verschillende varianten, vormen en soorten offertes die jij als zzp’er kunt versturen, variërend van een enkel A4’tje tot tientallen pagina’s voor complexe projecten. Het soort of vorm van de prijsopgave die je wilt toepassen hangt van de verkoopsituatie af.
Zo is het bijvoorbeeld van belang of je alleen diensten verleen als ‘kleine’ zzp’er, of dat je eigenaar bent van een groot bouwbedrijf die aan grote bouwprojecten werkt. Je kunt begrijpen dat het bouwbedrijf hiervoor uitgebreide en gespecificeerde offertes zal moeten maken en de zzp’er zal voldoende hebben aan eenvoudige offertes. Zorg wel altijd voor een overtuigende offerte.
Mijn beste tip voor starters en alle zzp'ers?
- Mijn review: 4.9 / 5
- Mijn review: 4.8 / 5
- Mijn review: 4.8 / 5
Enkele voorbeelden van soorten offertes kunnen zijn:
1. Een dienstenofferte maken
Verkoop jij diensten? Dan is het belangrijk dat jij weet hoe je een goede dienstenofferte kunt maken. Omdat diensten niet tastbaar zijn en – behalve op prijs – moeilijk te vergelijken zijn met die van anderen in jouw branche, is het van groot belang dat je jouw diensten goed over de bühne weet te brengen. Je verkoopt namelijk een belofte: jouw klant ervaart pas de waarde van jouw werk nadat je je dienst hebt verricht. Bij een dienstenofferte is het dan ook belangrijk dat je zo volledig mogelijk bent, dat de offerte er netjes uit ziet en dat je laat zien dat je precies weet wat de klant wil (bereiken).
Boven alles moet de offerte de klant het vertrouwen geven dat jij de juiste persoon voor de opdracht bent. Enkele tips:
- Beschrijf jouw aanbod zo gedetailleerd mogelijk;
- Vertaal dit aanbod naar concrete voordelen voor de klant;
- Voeg een lijst met referenties – of mooier nog: quotes van referenties – toe, zodat je laat zien dat je eerder met dit bijltje gehakt hebt die tevreden klanten hebben opgeleverd.
Voorbeeld van dienstenofferte in briefvorm met tekst
2. Een productenofferte
In tegenstelling tot diensten zijn producten wél tastbaar. Producten zijn niet alleen op prijs te vergelijken, maar ook op andere specificaties, zoals merk, kleur, vorm en kwaliteit. Deze specificaties kun je natuurlijk tot in detail in de offerte beschrijven, zodat je jouw klant laat zien dat jij niet alleen de juiste producten in huis hebt, maar ook de juiste kennis en kunde. Daarnaast hebben wij nog wat handige tips op een rijtje gezet voor het maken van een productofferte:
- Bedenk dat niet iedere klant geïnteresseerd is in de details, zeker niet klanten die al langer voor jouw producten kiezen. Gebruikt de klant die een productofferte aanvraagt jouw producten al langer? Leg in de offerte dan vooral de nadruk op de prijs, de levertijd en eventuele productvernieuwingen. Gaat het om een nieuwe klant, benadruk dan – naast de productspecificaties en de prijs – ook de voordelen van jouw producten.
- Vraagt een klant meerdere producten aan? Houd de offerte overzichtelijk door de productinformatie in factuurvorm als bijlage toe te voegen.
Voorbeeld van productenofferte in factuurvorm
3. Een uitgebreide (meer gespecificeerde) offerte maken
Gaat het om een groot of een ingewikkeld project, dan verwacht jouw klant hoogstwaarschijnlijk een uitgebreide, meer gespecificeerde offerte. Het maken van een dergelijke offerte kost je veel tijd. Wellicht heb je zelfs andere zzp’ers nodig om het project op papier te kunnen zetten en gerealiseerd te krijgen. Daarom is het belangrijk dat je de intenties van jouw klant kent. Gaat het om een serieuze offerte of is jouw offerte bedoeld als vergelijkingsmateriaal? In dat laatste geval kun je ervoor kiezen om de kosten voor het maken van de offerte mee te nemen in de prijs, of om een vergoeding te vragen voor het geval dat je de opdracht niet krijgt. Uiteraard is deze keuze aan jou.
Ook deze tips zijn handig bij het maken van een uitgebreide offerte:
- Onderzoek of meer zzp’ers een offerte mogen uitbrengen;
- Maak concrete afspraken over wanneer de klant de offerte ontvangt en houd je hieraan – zo laat je zien dat je betrouwbaar bent;
- Spits je offerte toe op de wensen, maar vooral ook op de doelen van de klant (wat wil hij bereiken);
- Maak het aantrekkelijker door foto’s, 3D-modellen of een plattegrond aan toe te voegen.
Gespecificeerde offerte voorbeeld
Hoe gerichter jouw offerte aansluit op de wens van de klant, hoe meer kans op de order.
Hoe ga je een offerte maken?
Offerte opstellen
Hoe schrijf je een professionele offerte die iedereen zal verslaan? Hoe optimaliseer je het hele offerteproces tot aan de betaling?
Offerte voorbeelden ter inspiratie
Met offertesoftware kun je eenvoudig de functionaliteit van offerte tot ondertekening en betaling bereiken.
Gratis online offerteprogramma uitgelicht
Moet jij offertes gaan uitbrengen voor grote projecten? Uitgebreide en gespecificeerde offertes maak je met Offorte