Marketingmethoden om uw merk te promoten
Wanneer u als zzp’er een kleine onderneming runt, is het belangrijk om uw ogen altijd en overal open te houden voor het geval er zich nieuwe mogelijkheden voor doen om uw werk en merk te promoten. U bent waarschijnlijk al een actief gebruiker van social media en ook banner advertising op drukbezochte websites heeft voor u geen geheimen meer, maar heeft u al eens aan andere marketingmethoden gedacht?
Mijn beste tip?
Een onmisbare tool voor starters en alle zzp'ers:4 doeltreffende marketingideeën voor zzp’ers
1. Verzorg uitstekende content
Content marketing heeft de oude, op PR gefocuste (e-mail)diensten vervangen. Mensen willen online geïnspireerd, geëntertaind en geïnformeerd worden. Zorg er dus als eerste voor dat uw blog alle drie deze elementen bevat, terwijl u op subtiele wijze naar uw product verwijst. Uw product of dienst aanreiken als de oplossing van een probleem werkt in de meeste gevallen erg doeltreffend. Beperk u daarbij echter niet tot uw eigen blog maar biedt anderen ook interessante content aan. Dat kan bijvoorbeeld in de vorm van gastartikelen op websites die hun sporen al ruimschoots verdiend hebben binnen uw sector. Hoe minder er over het onderwerp is geschreven, des te beter dit is. Het geeft u namelijk direct de ruimte om uzelf als expert op dit gebied naar voren te schuiven. Publiceert u een gastartikel? Vergeet dan niet om hier een link naar uw eigen website in te verwerken.
2. Meeliften op viral content
Meeliften op viral content is de ideale kans voor uw onderneming om snel uw bekendheid te vergroten en hoger in Google te komen. Als u iets aan het gesprek toe te voegen hebt dan zult u een verhoogd aantal bezoekers zien op uw website. Buzzfeed is een goed voorbeeld van een merk dat deze strategie erg goed toepast. Denk maar aan de blauw-zwarte (of was het een wit-gouden?) jurk die het internet overspoelde. Zij mengden zich niet alleen in het debat maar namen ook contact op met experts om te achterhalen waarom niet iedereen het eens was over de kleurencombinatie van de jurk. Dit artikel bereikte daardoor bijna 3 miljoen lezers.
Houd uw ogen open, wees creatief en zorg er voor dat u écht iets kunt toevoegen. Websites zoals Cool Business Ideas, Reddit en What’s trending zijn goede bronnen waar u de laatste trends als een van de eersten kunt oppikken.
3. Maak gebruik van SEO (Search Engine Optimisation)
Als u nog niet hebt gekeken naar uw SEO dan is het nu het juiste moment. Dankzij SEO, wat staat voor zoekmachineoptimalisatie, zal uw zzp-onderneming op natuurlijke wijze hoger in de zoekresultaten van Google komen te staan. Het schrijven van originele content waarin u veelgebruikte zoektermen verwerkt, is een van de belangrijkste SEO middelen. Vergeet daarnaast ook niet om uw metadata aan te (laten) passen en zorg er voor dat er geregeld inspirerende nieuwe content op uw website is te vinden. U wilt namelijk dat uw klanten blijven terugkomen. In deze blogpost van mij kunt u lezen wat u moet doen om uw website een SEO-boost te geven.
4. Organiseer een live evenement
Voornamelijk wanneer u gespecialiseerd bent in een nichemarkt of een erg specifieke merk of dienst levert, is het organiseren van een live evenement een uitstekend middel om gelijkgestemden samen te brengen. Zo kunt u uw merk op de kaart zetten en als een leider binnen de sector naar voren treden. Huur een ruimte of organiseer het evenement gewoon op kantoor. Leg hierbij de focus op presentaties over de meest besproken onderwerpen van dit moment. Werf bezoekers via alle mogelijke kanalen; online via uw website en social media maar gebruik ook analoge middelen zoals flyers en ander drukwerk. Betaalbare banners zoals die van Drukzo bijvoorbeeld, zijn zeer geschikt om uw bezoekers naar de juiste locaties te verwijzen en om essentiële informatie over te brengen.
Ook een kleine onderneming kan grootse marketingdoelen realiseren. Een klein budget kan ver strekken om uw rankings en brand awareness te verbeteren. Dit wel mits u de juiste instrumenten op de meest efficiënte manier weet in te zetten en te gebruiken. Deze 4 eenvoudige tips helpen u in ieder geval vast op weg. Succes met uw merk en werk!